پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رشدیافتگی بر اساس نظریۀ خودتعیینگری با سبک مدیریت تعارض در مدیران مدارس زن و مرد خراسان رضوی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 شامل 37 مدیر در مدارس ابتدایی پسرانه و 37 مدیر در مدارس ابتدایی دخترانه مجموعاً 74 نفر بودند که بهروش تمامشماری همۀ حجم جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود و سطح رشدیافتگی مدیران با پرسشنامه نیازهای اساسی روانی BPNS -W (دسی و همکاران، 2001) و سبکهای مدیریت تعارض با پرسشنامه رابینز(1991) اندازهگیری شد. روایی ابزارها از نوع صوری و محتوایی بود و مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/90 و 0/81 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون همبستگی پیرسون با بهکارگیری نرمافزارSPSS نسخه 21 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میان رشدیافتگی مدیران و نیز هر یک از سه مؤلفه آن رابطه وجود دارد و هرچه میزان رشدیافتگی مدیران زن بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبک رقابت، سبک اجتناب و سبک مدارا در مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود. رابطه معناداری میان رشدیافتگی و سایر سبکهای مدیریت تعارض وجود نداشت. همچنین میان رشدیافتگی و همۀ سبکهای مدیریت تعارض در مردان رابطۀ معنادار وجود داشت، بهطوریکه هرچه میزان رشدیافتگی مدیران بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبکهای مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود.
Aliabadi S, Soleiman Pouromran, Ph.D. M. The Relationship between Primary School Principals’ Development based on Self-Determination Theory and their Conflict Management Styles. QJFR 2022; 19 (2) :75-92 URL: http://qjfr.ir/article-1-218-fa.html
علی آبادی سعید، سلیمان پورعمران محبوبه. بررسی رابطه رشدیافتگی مدیران بر اساس نظریه خودتعیینگری با سبک مدیریت تعارض در مدارس ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :75-92