[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 92-75 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه رشدیافتگی مدیران بر اساس نظریه خودتعیین‌گری با سبک مدیریت تعارض در مدارس ابتدایی
سعید علی آبادی، محبوبه سلیمان پورعمران
چکیده:   (203 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رشدیافتگی بر اساس نظریۀ خودتعیین­‌گری با سبک مدیریت تعارض در مدیران مدارس زن و مرد خراسان رضوی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 شامل 37 مدیر در مدارس ابتدایی پسرانه و 37 مدیر در مدارس ابتدایی دخترانه مجموعاً 74 نفر بودند که به­‌روش تمام­‌شماری همۀ حجم جامعه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات، پرسشنامه بود و سطح رشدیافتگی مدیران با پرسشنامه نیازهای اساسی روانی BPNS -W (دسی و همکاران، 2001) و سبکهای مدیریت تعارض با پرسشنامه رابینز(1991) اندازه‌گیری شد. روایی ابزارها از نوع صوری و محتوایی بود و مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ به­ ترتیب 0/90 و 0/81 برآورد شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون همبستگی پیرسون با به‌کارگیری نرم‌افزارSPSS  نسخه 21 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میان رشدیافتگی مدیران و نیز هر یک از سه مؤلفه آن رابطه وجود دارد و هرچه میزان رشدیافتگی مدیران زن بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبک رقابت، سبک اجتناب و سبک مدارا در مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود. رابطه معناداری میان رشدیافتگی و سایر سبکهای مدیریت تعارض وجود نداشت. همچنین میان رشدیافتگی و همۀ سبکهای مدیریت تعارض در مردان رابطۀ معنادار وجود داشت، به‌طوری‌که هرچه میزان رشدیافتگی مدیران بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبکهای مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود.
 

واژه‌های کلیدی: مدیریت تعارض، خودتعیین گری، رشدیافتگی
متن کامل [PDF 476 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/29 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1401/6/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadi S, Soleiman Pouromran, Ph.D. M. The Relationship between Primary School Principals’ Development based on Self-Determination Theory and their Conflict Management Styles. QJFR. 2022; 19 (2) :75-92
URL: http://qjfr.ir/article-1-218-fa.html

علی آبادی سعید، سلیمان پورعمران محبوبه. بررسی رابطه رشدیافتگی مدیران بر اساس نظریه خودتعیین‌گری با سبک مدیریت تعارض در مدارس ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :92-75

URL: http://qjfr.ir/article-1-218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463