[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 141-129 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه پدیدارشناسی فضای سایبری از منظر نوجوانان
یوسف خیری ، بهزاد شالچی ، صبا کلاهی حامد ، معصومه آزموده ، ملیحه پورعلی وکیلی میاندوآب
چکیده:   (1330 مشاهده)
با توجه به جذابیت و ویژگیهای منحصربه­‌فرد فضای سایبری، استفاده طولانی مدت و بیش­از اندازه آن می­‌تواند موجب وابستگی و اعتیاد افراد به‌­ویژه نوجوانان شود. از این رو این پژوهش کیفی با هدف شناخت واقعی و عمیق از تجربه نوجوانان دختر در زندگی همراه با استفاده از اینترنت انجام شده است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی تجربی موس‌­تاکس است. برای گرد­آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکت­‌کنندگان استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش دانش­‌آموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر تبریز ­در سال ­تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 26 نفر به روش نمونه­‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از روش تحلیل داده‌­های پدیدارشناسی تجربی موس‌­تاکس استفاده شده است. به طورکلی هشت محتوای اصلی از نتایج  این پژوهش استخراج شده که عبارت‌­اند از: 1. دلایل و انگیزه استفاده از فضای سایبری، 2.  تأثیرات مثبت فضای سایبری، 3.  پیامدهای منفی فضای سایبری، 4. تأثیرپذیری از فضای سایبری، 5. تجربه ارتباط با افراد غریبه در فضای سایبری، 6. نشانگان عاطفی- رفتاری استفاده مرضی از فضای سایبری، 7. کناره­‌گیری از دنیای واقعی و غرق شدن در فضای سایبری، 8. احساس گناه و نارضایتی از عدم کنترل فرد در استفاده از فضای سایبری. باتوجه­‌به نتایج به‌­دست آمده فرهنگ­‌سازی استفاده صحیح از این فناوری در جامعه پیشنهاد می‌­شود.

 
واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی، فضای سایبری، نوجوانان
متن کامل [PDF 429 kb]   (539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1401/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheiri, Ph.D. Y, Shalchi, Ph.D. B, Kolahi Hamed S, Azmoudeh, Ph.D. M, Pourali Vakili Miandoab M. A Phenomenological Study of Cyberspace from the Adolescents’ Perspective. QJFR 2022; 19 (1) :129-141
URL: http://qjfr.ir/article-1-2171-fa.html

خیری یوسف، شالچی بهزاد، کلاهی حامد صبا، آزموده معصومه، پورعلی وکیلی میاندوآب ملیحه. مطالعه پدیدارشناسی فضای سایبری از منظر نوجوانان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (1) :129-141

URL: http://qjfr.ir/article-1-2171-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660