با توجه به جذابیت و ویژگیهای منحصربهفرد فضای سایبری، استفاده طولانی مدت و بیشاز اندازه آن میتواند موجب وابستگی و اعتیاد افراد بهویژه نوجوانان شود. از این رو این پژوهش کیفی با هدف شناخت واقعی و عمیق از تجربه نوجوانان دختر در زندگی همراه با استفاده از اینترنت انجام شده است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی تجربی موستاکس است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکتکنندگان استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 26 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل دادههای پدیدارشناسی تجربی موستاکس استفاده شده است. به طورکلی هشت محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شده که عبارتاند از: 1. دلایل و انگیزه استفاده از فضای سایبری، 2. تأثیرات مثبت فضای سایبری، 3. پیامدهای منفی فضای سایبری، 4. تأثیرپذیری از فضای سایبری، 5. تجربه ارتباط با افراد غریبه در فضای سایبری، 6. نشانگان عاطفی- رفتاری استفاده مرضی از فضای سایبری، 7. کنارهگیری از دنیای واقعی و غرق شدن در فضای سایبری، 8. احساس گناه و نارضایتی از عدم کنترل فرد در استفاده از فضای سایبری. باتوجهبه نتایج بهدست آمده فرهنگسازی استفاده صحیح از این فناوری در جامعه پیشنهاد میشود.
Kheiri, Ph.D. Y, Shalchi, Ph.D. B, Kolahi Hamed S, Azmoudeh, Ph.D. M, Pourali Vakili Miandoab M. A Phenomenological Study of Cyberspace from the Adolescents’ Perspective. QJFR 2022; 19 (1) :129-141 URL: http://qjfr.ir/article-1-2171-fa.html
خیری یوسف، شالچی بهزاد، کلاهی حامد صبا، آزموده معصومه، پورعلی وکیلی میاندوآب ملیحه. مطالعه پدیدارشناسی فضای سایبری از منظر نوجوانان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (1) :129-141