[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 58-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر جو مدرسه بر بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان با نقش آفرینی سرمایه اجتماعی
محمد پودینه آقائی ، ناصر ناستی زایی
چکیده:   (295 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثر جو مدرسه بر بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان با نقش‌­آفرینی سرمایه اجتماعی انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری همۀ دانش‌آموزان هنرستانهای شهر هیرمند (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (622= N). 238 دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای (بر حسب جنسیت) با تکمیل کردن پرسشنامه‌های سرمایه اجتماعی برای دانش‌آموزان نوجوان (پایوا و همکاران، 2014)، جو مدرسه (لی و همکاران، 2017) و بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با به‌­­کارگیری نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS  استفاده شد. یافته‌های ضریب همبستگی نشان دادند که میان جو مدرسه، بهزیستی اجتماعی و سرمایه اجتماعی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم جو مدرسه بر بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان مثبت و معنادار است. همچنین اثر غیر مستقیم جو مدرسه بر بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان با نقش‌­آفرینی‌ سرمایه اجتماعی مثبت و معنادار است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بهبود جو مدرسه نه تنها به صورت مستقیم موجب افزایش بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود بلکه با افزایش سرمایه اجتماعی نیز می‌تواند بهزیستی اجتماعی آنان را ارتقا ببخشد.
واژه‌های کلیدی: جو مدرسه، بهزیستی اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 808 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/6 | پذیرش: 1401/8/18 | انتشار: 1403/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poudineh Agha’ee M, Nastiza’ee N. The Effect of School Climate on Students' Social Well-Being with the Mediating Role of Social Capital. QJFR 2024; 21 (1) :39-58
URL: http://qjfr.ir/article-1-2142-fa.html

پودینه آقائی محمد، ناستی زایی ناصر. اثر جو مدرسه بر بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان با نقش آفرینی سرمایه اجتماعی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :39-58

URL: http://qjfr.ir/article-1-2142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660