پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانشآموزان دورۀ ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی منطقه 20 تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. سی نفر به روش نمونهگیری خوشهای در مرحله غربالگری، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری، شامل گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و خلاقیت عابدی (2002) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که اثربخشی روش ذهنآگاهی بر متغیرهای خلاقیت و مهارتهای ارتباطی معنادار است (0/01>p). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت میان نمرههای پسآزمون و پیگیری در مورد خلاقیت و مهارتهای ارتباطی معنادار نیست (0/05<p)، از این رو ماندگاری اثر مداخله تأیید شد. بر اساس یافتهها، آموزش مؤلفههای ذهنآگاهی بر فرایندهای شناختی مانند تمرکز و آگاهی از هیجانهای خود و دیگران مؤثر است و ظرفیت بروز روابط میان- فردی و فعالیتهای خلاقانه را بهبود میبخشد، از این رو به نظر میرسد که بتوان از روش مداخلهای ذهنآگاهی در حوزه افزایش مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانشآموزان ابتدایی بهره برد.
Ramezanpour Geliyard Z, Yaghoobi A, Pirani Z, Taghvaee D. The Effectiveness of Mindfulness-Based Intervention upon Communication Skills and Creativity of Elementary School Students. QJFR 2024; 20 (4) :155-171 URL: http://qjfr.ir/article-1-2126-fa.html
رمضانپور گلیرد زهرا، یعقوبی ابوالقاسم، پیرانی ذبیح اله، تقوایی داود. اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانش آموزان دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :155-171