هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط ساختاری مقابله زوجی حمایتی خود و همسر و رضایت زناشویی با توجه به نقش میانجی نزدیکی رابطه در معلمان زن متأهل شهر شیراز بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه پژوهش همه معلمان زن شهر شیراز در سال 1400 بودند که از این میان 204 نفر از معلمان مدارس ناحیه 1 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان از طریق لینکی که برای آنان ارسال شد به پرسشنامه مقابله زوجی (DCQ) بودنمن (2008)، پرسشنامه رضایت زناشویی (ENRICH) فاورز و اولسون (1993) و مقیاس تکبعدی نزدیکی رابطه (URCS) دیبل و همکاران (2012) پاسخ دادند. سپس دادهها با روش تحلیل مسیر و نرمافزارهای AMOS-25 و SPSS-25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که میان متغیرها به صورت دو به دو رابطه وجود دارد. با وجود آنکه مسیر مستقیم مقابله زوجی حمایتی همسر به رضایت زناشویی معنادار بود، مسیر مستقیم مقابله زوجی حمایتی خود به رضایت زناشویی معنادار نبود. همچنین از آزمون بوتاسترپ نرمافزار AMOS برای تعیین معناداری اثرات غیرمستقیم استفاده شد و نتایج نشان داد که نزدیکی رابطه میتواند در رابطه میان مقابله زوجی حمایتی خود و همسر با رضایت زناشویی در معلمان زن متأهل نقش میانجی داشته باشد. بر این اساس میتوان گفت حمایت زوجها هنگام بحران نقشی تأثیرگذار در رضایت زناشویی دارد و در این میان نزدیکی رابطه میتواند نقش اساسی ایفا کند.
Naderi Nobandegani Z, Yaseminezhad P, Shiralinia K. Finding a Model for the Structural Relationships of Supportive Dyadic Coping and Marital Satisfaction with the Mediating Role of Relationship Closeness in Married Female Teachers. QJFR 2024; 21 (2) :115-131 URL: http://qjfr.ir/article-1-2076-fa.html
نادری نوبندگانی زهرا، یاسمی نژاد پریسا، شیرالی نیا خدیجه. مدلیابی روابط ساختاری مقابله زوجی حمایتی، نزدیکی رابطه و رضایت زناشویی در معلمان زن متأهل. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :115-131