هدف این پژوهش آموزش الگوی فرزندپروری قرآنی به مادران و بررسی تأثیر آن بر سلامت روان دانشآموزان دبستانی بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم شهر قائمشهر به همراه مادرانشان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن صد نفر (50 دختر و 50 پسر) تخمین زده شد که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب، سپس به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 50 نفر) تقسیم شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه سلامت روان کیز به عنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس الگوی فرزندپروری قرآنی در 12 جلسه 90 دقیقهای به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد. سپس هر دو گروه از دانشآموزان مجدداً به پرسشنامه سلامت روان کیز پاسخ دادند. دادههای به دست آمده به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره با نرمافزار SPSS v.22 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که آموزش الگوی فرزندپروری قرآنی به مادران بر بهبود سلامت روان دانشآموزان مؤثر است (0/001>P-value، =(98و1)F). بنابراین این روش آموزشی میتواند به منزلۀ روشی مؤثر در حوزه خانواده و فرزندپروری برای ارتقای سطح سلامت فرزندان به کار گرفته شود.
Aryana M, Motamedi A, Borjali A, Beheshti S, Younesi J. Teaching the Quranic Parenting Model to Mothers and Examining its Impact on the Mental Health of Primary School Students in Qaem Shahr during the 2020-2021 Academic Year. QJFR 2024; 21 (3) :7-22 URL: http://qjfr.ir/article-1-2013-fa.html
آریانا محمد، معتمدی عبدالله، برجعلی احمد، بهشتی سعید، یونسی جلیل. آموزش الگوی فرزندپروری قرآنی به مادران و بررسی تأثیر آن بر سلامت روان دانشآموزان دبستانی قائمشهر در سال تحصیلی 1400-1399. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :7-22