هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم – شاگرد و رضایت از زندگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان رباطکریم بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه حاوی اطلاعات جمعیتشناختی شامل دو پرسشنامه بود که عبارتاند از: پرسشنامه رابطه معلم – شاگرد موری و زیواچ (2011) و پرسشنامه رضایت از زندگی در دانشآموزان هیوبنر (2001). نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش حل مسئله بر رضایت از خانواده، رضایت از مدرسه و رضایت از خود گروه آزمایش تأثیری معنادار دارد (0/05> p) ولی بر رضایت از محل و رضایت از دوستان تأثیر معنادار ندارد (0/05<p). همچنین نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله منجر به بهبود هر سه بعد رابطه معلم – شاگرد (ارتباط، حمایت و از خود بیگانگی) در گروه آزمایششده است (0/05>p). نتیجه این پژوهش بیانگر این بود که دستاندرکاران آموزش و پرورش، بهویژه وزارت آموزش و پرورش زمینههای لازم را برای آموزشهای حل مسئله به دانشآموزان فراهم آورند. همچنین مشاوران و مربیان تربیتی باید از آموزشهای حل مسئله برای بهبود دانشآموزانی که دچار مشکلاتی مانند تعارض با معلم و عدم رضایتمندی اند، بهره بگیرند.
Yousefi Afrashteh, Ph.D. M, Asgari F, Ghodrati, Ph.D. M. The Impact of Problem Solving Skills Training on Teacher-Student Relationship and Life Satisfaction of Sixth Grade Female Students in Robat Karim. QJFR 2021; 18 (3) :101-116 URL: http://qjfr.ir/article-1-2012-fa.html
یوسفی افراشته مجید، عسگری فاطمه، قدرتی مهدی. تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم –شاگرد و رضایت از زندگی دانش-آموزان دختر پایه ششم شهرستان رباط کریم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (3) :101-116