[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 116-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم –شاگرد و رضایت از زندگی دانش-آموزان دختر پایه ششم شهرستان رباط کریم
مجید یوسفی افراشته، فاطمه عسگری، مهدی قدرتی
چکیده:   (115 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم – شاگرد و رضایت از زندگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان رباط‌کریم بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که به‌صورت در دسترس انتخاب‌ شدند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه حاوی اطلاعات جمعیت­شناختی شامل دو پرسشنامه بود که عبارت‌اند از: پرسشنامه رابطه معلم – شاگرد موری و زیواچ (2011) و پرسشنامه رضایت از زندگی در دانش‌آموزان هیوبنر (2001). نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش حل مسئله بر رضایت از خانواده، رضایت از مدرسه و رضایت از خود گروه آزمایش تأثیری معنادار دارد (0/05> p) ولی بر رضایت از محل و رضایت از دوستان تأثیر معنادار ندارد (0/05<p). همچنین نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله منجر به بهبود هر سه بعد رابطه معلم – شاگرد (ارتباط، حمایت و از خود بیگانگی) در گروه آزمایش‌شده است (0/05>p). نتیجه این پژوهش بیانگر این بود که دست‌اندرکاران آموزش و پرورش، به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش زمینه‌های لازم را برای آموزشهای حل مسئله به دانش‌آموزان فراهم آورند. همچنین مشاوران و مربیان تربیتی باید از آموزشهای حل مسئله برای بهبود دانش‌آموزانی که دچار مشکلاتی مانند تعارض با معلم و عدم رضایتمندی اند، بهره بگیرند.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت حل مسئله، رابطه معلم– شاگرد، رضایت از زندگی، دانش‌آموزان دختر
متن کامل [PDF 479 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/20 | پذیرش: 1399/6/20 | انتشار: 1400/9/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Afrashteh, Ph.D. M, Asgari F, Ghodrati, Ph.D. M. The Impact of Problem Solving Skills Training on Teacher-Student Relationship and Life Satisfaction of Sixth Grade Female Students in Robat Karim. QJFR. 2021; 18 (3) :101-116
URL: http://qjfr.ir/article-1-2012-fa.html

یوسفی افراشته مجید، عسگری فاطمه، قدرتی مهدی. تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم –شاگرد و رضایت از زندگی دانش-آموزان دختر پایه ششم شهرستان رباط کریم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (3) :116-101

URL: http://qjfr.ir/article-1-2012-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374