[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 38-25 برگشت به فهرست نسخه ها
طرح ارزشیابی اثربخشی برنامه آموزشی تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان دوره دبستان
محسن شکوهی یکتا ، سوگند قاسم زاده ، فرشته یاقوتی
چکیده:   (494 مشاهده)
مطالعات نشان می­‌دهند سبک تربیتی و نوع تفکر معلمان می‌­تواند به منزلۀ مؤلفه‌­ای اساسی بر کودکان تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه گواه بود. گروه نمونه به روش در دسترس شامل معلمان دانش‌آموزان 7 تا 11 سال یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بودند که برای شرکت در کارگاه تحول کودک اعلام آمادگی کردند. پرسشنامه روشهای تربیتی معلمان برای پیش‌­آزمون مورد استفاده قرار گرفت و گروه نمونه در پنج جلسه آموزشی به صورت هفتگی و هر جلسه به مدت دو ساعت شرکت کردند. پس از برگزاری کارگاههای آموزشی تحول کودک، پس‌­آزمون روی شرکت‌کنندگان اجرا شد و داده‌­های پژوهش با آزمون t  گروههای همبسته و با نرم­‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی داد­ه‌­های حاصل از پژوهش حاضر نشان می­‌دهد که کارگاه آموزشی تحول کودک توانسته است موجب افزایش معنادار روش حل مسئله در معلمان شود و روشهای تربیتی آنها را در سه روش دیگر یعنی تنبیه و توبیخ، توصیه بدون توضیح و توصیه به همراه توضیح کاهش دهد(0/001 > p). یافته‌­های پژوهش نشان داد برنامه آموزشی تحول کودک در بهبود سبکهای تربیتی معلمان نقشی بسزا دارد. زمانی که معلمان در چنین برنامه‌­های آموزشی شرکت می­‌کنند، راه­‌حلهای جایگزین برای تنبیه یا توصیه را یاد می­‌گیرند و بیشتر دانش‌­آموزان را به حل مسئله ترغیب می­‌کنند.

واژه‌های کلیدی: سبک تربیتی، رشد کودک، روش حل مسئله، روش تنبیه
متن کامل [PDF 1551 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1401/5/3 | انتشار: 1403/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ShokoohiYekta M, Ghasemzadeh S, Yaghooti F. The Effectiveness of Child Development Educational Program on Improving the Educational Styles of Elementary School Teachers. QJFR 2024; 21 (1) :25-38
URL: http://qjfr.ir/article-1-1965-fa.html

شکوهی یکتا محسن، قاسم زاده سوگند، یاقوتی فرشته. طرح ارزشیابی اثربخشی برنامه آموزشی تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان دوره دبستان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :25-38

URL: http://qjfr.ir/article-1-1965-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660