[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 76-61 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تعارض میان والدین با مشکلات برونی سازی شده در نوجوانان: نقش واسطه‎ گر پیوند با مدرسه
لیلا شاه حسینی ، زهره مجدآبادی فراهانی ، سید موسی طباطبایی
چکیده:   (224 مشاهده)
ﭘﮋوﻫﺶ ‌ﺣﺎﺿﺮ به منظور بررسی نقش واسطه‌‎گر پیوند با مدرسه در رابطه بین تعارض میان والدین و رفتارهای مشکل‌‎آفرین برونی‎‌سازی‎‌شده در اوائل دوره نوجوانی انجام شده است. در این پژوهش، تعداد 321 دانش‌‎آموز (169 دختر، 152 پسر؛ میانگین= 13/69، انحراف استاندارد=0/94) که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس دوره متوسطه اول (پایه‌‎های هفتم، هشتم، نهم) شهر سمنان به تحصیل اشتغال داشتند با روش نمونه‌گیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب‌ ﺷﺪﻧﺪ. شرکت‎‌کنندگان به "مقیاس ادراک تعارض میان ‌والدین" (گریچ و همکاران، 1992)، مقیاس خودگزارش‌دهی نوجوان (آخن‎باخ و رسکورلا، 2001) و زیرمقیاس پیوند با مدرسه از "مقیاس اشخاص زندگی من" (موری و گرینبرگ، 2001) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با روش آماری الگویابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد که 1) رابطه بین تعارض‌ میان والدین و رفتار مشکل‌آفرین مثبت و معنادار است، 2) رابطه تعارض میان والدین و پیوند با مدرسه منفی و معنادار است، 3) رابطه میان پیوند با مدرسه و رفتار مشکل‌‎آفرین منفی و معنادار است و 4) پیوند با مدرسه، رابطه تعارض میان والدین و رفتار مشکل‌آفرین را واسطه‌‎گری می‌‎کند. این یافته‌‎ها تأثیر پیوند با مدرسه را در رابطه بین تعارض میان والدین و رفتارهای مشکل‌‎آفرین برونی‎‌سازی‎شده (رفتارهای پرخاشگرانه و نقض قانون) در اوائل نوجوانی برجسته ساختند. از این یافته‎‌ها برای تدوین برنامه‌‎های مداخله‎‌ای با هدف پیشگیری از رفتارهای مشکل‎‌آفرین برونی‎‌سازی‎‌شده یا کاهش آن می‌‎توان بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: عارض میان والدین، پیوند با مدرسه، رفتارهای مشکل آفرین برونی سازی شده، دوره اوائل نوجوانی، دوره متوسطه اول
متن کامل [PDF 556 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/21 | پذیرش: 1401/2/1 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahhosseini L, Majdabadi Farahani Z, Tabatabaee S M. Relationship of Interparental Conflict to Externalizing Problems in Adolescents: The Mediating Role of School Bonding. QJFR 2024; 21 (2) :61-76
URL: http://qjfr.ir/article-1-1957-fa.html

شاه حسینی لیلا، مجدآبادی فراهانی زهره، طباطبایی سید موسی. رابطه تعارض میان والدین با مشکلات برونی سازی شده در نوجوانان: نقش واسطه‎ گر پیوند با مدرسه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :61-76

URL: http://qjfr.ir/article-1-1957-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660