امروزه همه خانوادهها برای ثبتنام و تحصیل فرزندان خود در پی یافتن مدرسه مطلوب هستند. مدرسه مطلوب مدرسهای است که همه ابعاد و مؤلفههای آن از جمله منابع انسانی، فضا، تجهیزات و فناوری و برنامههای آموزشی دارای ویژگیهای موردنظر ذینفعان باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و ویژگیهای مدرسه مطلوب از نظر ذینفعان (دانشآموزان پایه ششم و اولیای دانشآموزان) مدارس دورۀ ابتدایی شهر اردبیل با روش تحقیق کیفی از نوع گروههای کانونی و مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. جامعه آماری، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 98- 1397 شهر اردبیل و اولیای دانشآموزان بوده است که نمونهای به حجم 64 نفر در قالب 8 گروه شامل دانشآموزان (16 پسر و 16 دختر) پایه ششم ابتدایی و اولیای آنان (16 مادر و 16 پدر)، بهصورت هدفمند انتخاب شده اند و حد کفایت نمونه اشباع نظری و اطلاعاتی بود. ابزار پژوهش از نوع فن مصاحبه عمیق بود که گروههای کانونی در گروههای هشت نفری مورد مصاحبه قرار گرفتند و به سؤالاتی پیرامون ویژگیهای مدرسه مطلوب (ویژگیها و شایستگیهای مدیر، معلمان، کارکنان، دانشآموزان و اولیا، ویژگیهای فضا، ابزارهای آموزشی و برنامه های آموزشی) پاسخ دادند. برای روایی و اعتبار پژوهش از نظر متخصصان و مصاحبهشوندگان کمک گرفته شد که نتایج مورد تائید آنها قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها بر مبنای کدگذاری عرفی در قالب کدگذاری آزاد، محوری و ویژه انجام شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که مدرسه مطلوب دارای 6 بعد، 16 مؤلفه و 169 ویژگی است که براساس یافتهها مدل مفهومی مدرسه مطلوب بهدست آمد.
Kouhi Janaghard A, Soleimani, Ph.D. T, Zahed Babelan, Ph.D. A, Rastgou, Ph.D. A. The Characteristics of Desirable Schools from the Beneficiaries’ Point of View: Sixth Grade Students and their Parents (Case Study: Ardabil Primary Schools). QJFR 2021; 18 (2) :89-106 URL: http://qjfr.ir/article-1-1913-fa.html
کوهی جناقرد عظیم، سلیمانی توران، زاهد بابلان عادل، راستگو اعظم. ویژگیهای مدرسه مطلوب از نظر ذینفعان: دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و اولیای دانش آموزان (مورد مطالعه مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (2) :89-106