هدف از پژوهش حاضر سنجش اثربخشی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه و انطباق این برنامه با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای آزمایش و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، همۀ دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم کشور بودند که در سال تحصیلی ۹۸ – ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش به روش تصادفی ساده و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد که شامل ۶۹۱ دانشآموز (۳۳۱ پسر و۳۶۰ دختر) و ۶۹۱ والد (۳۳۴ پدر و۳۵۷ مادر) بود. گروههای نمونه ۳۸۷ دانشآموز و ۷۷۴ واالدین گروه آزمایش و ۳۰۴ دانشآموز و ۶۰۸ والدین گروه کنترل بودند که از هفت استان (اصفهان، فارس، خراسان رضوی، لرستان، شهرستانهای تهران، سیستان و بلوچستان و تهران) انتخاب شدند. والدین و نوجوانان بهطور همزمان تحت آموزش یازده جلسه ای (هفت جلسه اصلی و چهار جلسه تقویتی) برنامه تقویت خانواده برای والدین و نوجوانان قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش در پیش و پسآزمون، از پرسشنامههای ارزیابی برنامه تقویت خانواده برای نوجوانان (مولگارد و اسپوت، ۲۰۰۱)، مشکلات و تواناییها (گودمن، ملتزر و بیلی، ۲۰۰۳) و کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک،۲۰۰۰) استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بودند که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده بر بهبود تواناییها و مشکلات نوجوانان، مشکلات برونیسازی و درونیسازی، کیفیت زندگی مدرسهای و همچنین کارکردهای مطلوب خانوادگی نوجوانان اثربخش است. لذا میتوان بسته آموزش برنامه تقویت خانواده را به عنوان برنامهای برای بهبود وضعیت سلامت روانشناختی، اجتماعی و خانوادگی نوجوانان استفاده کرد.
Teimourifard S E, Zargham Hajebi, Ph.D. M, Monirpour, Ph.D. N. The Impact of Training in Strengthening Families Program on Mental Health and Quality of School Life of Teenagers Aged 10-14. QJFR 2021; 18 (2) :41-58 URL: http://qjfr.ir/article-1-1910-fa.html
طیموری فرد سید عین الله، ضرغام حاجبی مجید، منیرپور نادر. اثربخشی آموزش برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (2) :41-58