[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 58-41 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال
سید عین الله طیموری فرد ، مجید ضرغام حاجبی ، نادر منیرپور
چکیده:   (2307 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر سنجش اثربخشی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه و انطباق این برنامه با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­‌ها از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروههای آزمایش و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، همۀ دانش­‌آموزان پایه‌­های چهارم، پنجم و ششم کشور بودند که در سال تحصیلی ۹۸ – ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند.  نمونۀ پژوهش به روش تصادفی ساده و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد که شامل ۶۹۱ دانش‌آموز (۳۳۱ پسر و۳۶۰ دختر) و ۶۹۱ والد (۳۳۴ پدر و۳۵۷ مادر) بود. گروههای نمونه ۳۸۷ دانش‌آموز و ۷۷۴ واالدین گروه آزمایش و ۳۰۴ دانش‌­آموز و ۶۰۸ والدین گروه کنترل بودند که از هفت استان (اصفهان، فارس، خراسان رضوی، لرستان، شهرستانهای تهران، سیستان و بلوچستان و تهران) انتخاب شدند. والدین و نوجوانان به‌طور همزمان تحت آموزش یازده جلسه ای (هفت جلسه اصلی و چهار جلسه تقویتی) برنامه تقویت خانواده برای والدین و نوجوانان  قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش در پیش و پس‌آزمون، از پرسشنامه‌های ارزیابی برنامه تقویت خانواده برای نوجوانان (مولگارد و اسپوت، ۲۰۰۱)، مشکلات و تواناییها (گودمن، ملتزر و بیلی، ۲۰۰۳) و کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک،۲۰۰۰) استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بودند که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده بر بهبود تواناییها و مشکلات نوجوانان، مشکلات برونی­‌سازی و درونی­‌سازی، کیفیت زندگی مدرسه‌ای و همچنین کارکردهای مطلوب خانوادگی نوجوانان اثربخش است. لذا می­‌توان بسته آموزش برنامه تقویت خانواده را به ­عنوان برنامه‌­ای برای بهبود وضعیت سلامت روان­شناختی، اجتماعی و خانوادگی نوجوانان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش برنامه تقویت خانواده، برنامه پیشگیری از اعتیاد، نوجوان، سلامت روان، کیفیت زندگی در مدرسه
متن کامل [PDF 433 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/14 | پذیرش: 1399/7/2 | انتشار: 1400/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teimourifard S E, Zargham Hajebi, Ph.D. M, Monirpour, Ph.D. N. The Impact of Training in Strengthening Families Program on Mental Health and Quality of School Life of Teenagers Aged 10-14. QJFR 2021; 18 (2) :41-58
URL: http://qjfr.ir/article-1-1910-fa.html

طیموری فرد سید عین الله، ضرغام حاجبی مجید، منیرپور نادر. اثربخشی آموزش برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (2) :41-58

URL: http://qjfr.ir/article-1-1910-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660