افزایش خودپنداره و تصور مثبت بانوان نسبت به حجاب از اولویت دارترین راهکارهایی هستند که برای درونی شدن ارزش حجاب استفاده میشوند. تقویت روحیه دینی برای پایبندی به ارزشهای اجتماعی، ارتقای سطح شناخت و آگاهی بانوان نسبت به ارزشهای اصیل اسلامی و برخورد علمی با مقوله عفاف و حجاب در جامعه در ترویج فرهنگ عفاف مؤثر است. پژوهش حاضر میکوشد، ضمن واکاوی تجربه زیسته دانش آموزان، ادراک آنان را از حدود حجاب مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است که به روش پدیدارشناسی، با مطالعه ده نفر مشارکتکننده از میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند و از طریق دوازده مصاحبۀ فردی و یک مصاحبه گروهی نیمهساختاریافته انجام شده است. برای بررسی تجربه دانش آموزان از مقوله حجاب، دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه مورد توجه قرار گرفته اند. مصاحبه ها خارج از محیط مدرسه انجام گرفته است تا جوّ مدرسه درک آنان را درباره حجاب تحت تأثیر قرار ندهد. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفته است. یافتهها نشان میدهند که در تجربه زیسته دانشآموزان حدود حجاب فقط در پوشش خلاصه نمیشود؛ عفاف و حجاب در نگاه،گفتار، رفتار و پوشش مطرح است. همچنین از تجربه دانش آموزان مضامینی بهدست آمد که عبارت اند از: برداشتهای متفاوت از حدود حجاب، تأثیر تجربه گذشته فرد در حدود حجاب، وابستگی حدود حجاب به محیط، حدود حجاب تابعی از زمان، تأثیر دنیای مجازی بر کم رنگ شدن حجاب، ضعف اعتقادی عامل نگاه مقطعی به حجاب.
Karimi F, Talebi, Ph.D. B. A Study on Students' Lived Experiences of Hijab Limitations in Islam. QJFR 2021; 18 (1) :137-150 URL: http://qjfr.ir/article-1-1831-fa.html
کریمی فاطمه، طالبی بهنام. جستاری بر تجارب زیسته دانش آموزان از حدود حجاب اسلامی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :137-150