این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 45 نفر از دانش آموزانی که با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) مشکلات رفتاری برونی شده داشتند، با روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه مهارتهای خودتعیینگری و مدیریت والدین طی ده جلسه به هر دو گروه آزمایشی(یک گروه دانش آموزان و گروه دیگر مادران) آموزش داده شد. فهرست رفتاری کودک(CBCL) را والدین پیش و پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داده که هر دو مداخله آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین در کاهش مشکلات رفتاری برونی شده، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون شکنی تأثیر مثبت داشته است. در مقایسه اثربخشی آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین نتایج نشان داده که آموزش خودتعیینگری در مقایسه با آموزش مدیریت والدین در کاهش مشکلات برونی شده و رفتار قانونشکنی تأثیر بیشتری داشته است. در رفتار پرخاشگرانه تفاوتی میان آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین وجود نداشت. براساس یافتههای این مطالعه، آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین تأثیر مثبت در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. همچنین آموزش خودتعیینگری نسبت به آموزش مدیریت والدین تأثیر بیشتری در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. یافتههای این پژوهش برای درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله مفید خواهد بود.
Mansournejad Z, Malekpour, Ph.D. M, Ghamarani, Ph.D. A. Comparison of the Effects of Self-Determination Skills Training and Parent Management Training on Externalizing Behavior Problems of Students. QJFR 2021; 18 (1) :121-136 URL: http://qjfr.ir/article-1-1830-fa.html
منصورنژاد زهرا، ملک پور مختار، قمرانی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :121-136