[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 86-69 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر
مهری سید موسوی ، معصومه گرجی ، نیره السادات روحانی ، زبیر صمیمی
چکیده:   (2538 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دختر انجام گرفته است. در یک پژوهش همبستگی تعداد 398 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و با روش طبقه‌ای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌های میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (عیدی­زاده و احمدی بلوطکی، 1396)، فرم کوتاه طرحواره‌های ناسازگار اولیه (یانگ و براون، 2003) و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 1999) را تکمیل کردند. داده‌های به‌دست‌آمده با نرم‌افزار آماری SPSS-18 و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد رابطه ای مثبت میان مؤلفه‌های تمرکز مجدد بر برنامه‌­ریزی، طرد و بریدگی، محدودیتهای مختل و جهت­‌مندی با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی برقرار بود و روابط ملامت خویشتن، ملامت دیگران و نشخوارگری با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی مثبت بود. علاوه بر این نتایج نشان داد که مؤلفه‌های نشخوارگری، تمرکز مجدد بر برنامه‌­ریزی و محدودیتهای مختل به ترتیب با 0/53، 0/10- و 08/0 قادر به پیش‌بینی میزان استفاده از شبکه­‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر بودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه نقشی مؤثر در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر دارند و باید در برنامه‌های آموزشی و تربیتی مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، تنظیم شناختی هیجان، طرحواره‌های ناسازگار اولیه
متن کامل [PDF 512 kb]   (1814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/11 | پذیرش: 1398/9/3 | انتشار: 1400/3/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmousavi M, Gorji M, Rouhani N S, Samimi Z. The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Early Maladaptive Schemas in the Use of Virtual Social Networks among Female Students. QJFR 2021; 18 (1) :69-86
URL: http://qjfr.ir/article-1-1825-fa.html

سید موسوی مهری، گرجی معصومه، روحانی نیره السادات، صمیمی زبیر. نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانش‌آموزان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :69-86

URL: http://qjfr.ir/article-1-1825-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710