کووید- 19 سبب شد نظامهای آموزشی دنیا به سمت آموزش مجازی سوق داده شوند. شواهد، نقش مثبت مشارکت خانواده در امر آموزش و موفقیت تحصیلی دانشآموزان را نشان میدهد، بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی بوده است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است. جامعه هدف همه خانوادههای دانشآموزان دورۀ ابتدایی ساکن شهرستان اردکان بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 دارای حداقل یک دانشآموز در این دورۀ تحصیلی بودند. 14 تن از مادران دانشآموزان به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مورد نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی فرزندشان از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. حجم نمونه براساس اشباع نظری دادهها انجام شد و در پایان، مصاحبهها به روش تحلیل مضمون استقرایی کدگذاری شدند. تحلیل مصاحبهها نشان داد که خانواده در آموزش مجازی به شیوههای «حمایت»، «تسهیل فرایند یادگیری»، «تأمین زیرساختهای آموزش مجازی»، «فراهم کردن محیط مطلوب یادگیری»، «نظارت» و «تربیت همهجانبه» مشارکت میکند. همچنین خانواده در آموزش مجازی، بسیاری از نقشهای اجرایی و نظارتی را به عهده دارد که معمولاً معلمان در آموزش سنتی انجام میدهند و یک سیستم پشتیبان برای نظام آموزشی به شمار میرود. از این رو آموزش به خانواده دربارۀ چگونگی مشارکت مؤثر در آموزش برای بهبود نتایج آموزش مجازی الزامی است. این آموزش را میتوان براساس یافتههای این پژوهش انجام داد.
Mosayebi Ardakani M, Rezapour Mirsaleh Y, Behjati Ardakani F. Examining the Participation of Primary School Students' Families in Virtual Education during the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study. QJFR 2025; 21 (4) :65-84 URL: http://qjfr.ir/article-1-1819-fa.html
مصیبی اردکانی ملیحه، رضاپور میرصالح یاسر، بهجتی اردکانی فاطمه. بررسی چگونگی مشارکت خانواده دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :65-84