[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی چگونگی مشارکت خانواده دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی
ملیحه مصیبی اردکانی ، یاسر رضاپور میرصالح ، فاطمه بهجتی اردکانی
چکیده:   (377 مشاهده)
کووید- 19 سبب شد نظامهای آموزشی دنیا به سمت آموزش مجازی سوق داده شوند. شواهد، نقش مثبت مشارکت خانواده در امر آموزش و موفقیت تحصیلی دانش‌­آموزان را نشان می‌دهد، بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی بوده است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است. جامعه هدف همه خانواده‌های دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی ساکن شهرستان اردکان بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 دارای حداقل یک دانش‌آموز در این دورۀ تحصیلی بودند. 14 تن از مادران دانش‌­آموزان به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در مورد نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی فرزندشان از آنها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. حجم نمونه براساس اشباع نظری داده‌ها انجام شد و در پایان، مصاحبه‌ها به روش تحلیل مضمون استقرایی کدگذاری شدند. تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که خانواده در آموزش مجازی به شیوه‌های «حمایت»، «تسهیل فرایند یادگیری»، «تأمین زیرساختهای آموزش مجازی»، «فراهم کردن محیط مطلوب یادگیری»، «نظارت» و «تربیت همه‌جانبه» مشارکت می‌کند. همچنین خانواده در آموزش مجازی، بسیاری از نقشهای اجرایی و نظارتی را به عهده دارد که معمولاً معلمان در آموزش سنتی انجام می­‌دهند و یک سیستم پشتیبان برای نظام آموزشی به شمار می‌رود. از این رو آموزش به خانواده دربارۀ چگونگی مشارکت مؤثر در آموزش برای بهبود نتایج آموزش مجازی الزامی است. این آموزش را می‌توان براساس یافته‌های این پژوهش انجام داد.
واژه‌های کلیدی: مشارکت خانواده، آموزش مجازی، کرونا، دانش‌آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 569 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/22 | پذیرش: 1401/1/31 | انتشار: 1403/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosayebi Ardakani M, Rezapour Mirsaleh Y, Behjati Ardakani F. Examining the Participation of Primary School Students' Families in Virtual Education during the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study. QJFR 2025; 21 (4) :65-84
URL: http://qjfr.ir/article-1-1819-fa.html

مصیبی اردکانی ملیحه، رضاپور میرصالح یاسر، بهجتی اردکانی فاطمه. بررسی چگونگی مشارکت خانواده دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :65-84

URL: http://qjfr.ir/article-1-1819-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710