[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 143-160 برگشت به فهرست نسخه ها
تألیف و نشر کتابهای درسی و حقوق دانش‌آموزان از دیدگاه اسلام و حقوق مالکیت فکری 
ابراهیم شکا، دکتر محسن طاهری، دکتر حیدر تورانی
چکیده:   (944 مشاهده)
حق آموزش در حکم حقوق اولیه بشر، امری ضروری برای همه افراد جامعه است و تحقق­‌پذیری آن نیازمند امکانات و ابزارهایی خاص است. کتابهای درسی، مهم‌ترین ابزار این امر قلمداد می‌شود که می‌بایست به‌طور مناسب و با روشی استاندارد و فراگیر و بدون تبعیض و قصد سودجویانه در اختیار آموزش‌گیرندگان و دانش‌آموزان قرار گیرند. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت تألیف و نشر کتابهای درسی از لحاظ حقوق دانش‌آموزان و مالکیت فکری و همچنین حمایت از حق مؤلف و ناشر و صاحب اثر و حقوق جمعی گروه آموزش‌گیرندگان (دانش‌آموزان) انجام شده است. روش مطالعه، کتابخانه‌ای و تحلیلی- توصیفی است که با ارائه و تبیین نظریه‌های فقهای اسلامی و بررسی قواعد فقهی و تطبیق این قواعد با قوانین حقوق مالکیت فکری، تکلیف و حقوق اشخاص و دستگاههای اجرایی مسئول، اعم از پدیدآورندگان (مؤلفان)، ناشران و مصرف‌کنندگان (آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان) را بررسی کرده و سرانجام، با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، راهکارها و پیشنهادهای لازم را ارائه می‌­کند تا از دستکاری و سوءاستفاده‌های غیرمجاز برخی اشخاص سودجو و فرصت‌طلب از کتابهای درسی که منجر به اختلال در نظام آموزش رسمی کشور می‌شود پیشگیری کند. بر اساس یافته­‌های پژوهش انجام‌شده، از نظر فقه اسلامی و علمای حقوق مالکیت فکری، این حق مورد تأیید و حمایت قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: نشر کتابهای درسی، حق دانش‌آموزان، حقوق اسلام، مالکیت فکری
متن کامل [PDF 374 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/23 | پذیرش: 1398/10/16 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaka E, Taheri, Ph.D. M, Toorani, Ph.D. H. Writing and Publishing Textbooks and Students' Rights from the Perspective of Islam and Intellectual Property Rights. QJFR. 2021; 17 (4) :143-160
URL: http://qjfr.ir/article-1-1711-fa.html

شکا ابراهیم، طاهری محسن، تورانی حیدر. تألیف و نشر کتابهای درسی و حقوق دانش‌آموزان از دیدگاه اسلام و حقوق مالکیت فکری . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :143-160

URL: http://qjfr.ir/article-1-1711-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312