حق آموزش در حکم حقوق اولیه بشر، امری ضروری برای همه افراد جامعه است و تحققپذیری آن نیازمند امکانات و ابزارهایی خاص است. کتابهای درسی، مهمترین ابزار این امر قلمداد میشود که میبایست بهطور مناسب و با روشی استاندارد و فراگیر و بدون تبعیض و قصد سودجویانه در اختیار آموزشگیرندگان و دانشآموزان قرار گیرند. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت تألیف و نشر کتابهای درسی از لحاظ حقوق دانشآموزان و مالکیت فکری و همچنین حمایت از حق مؤلف و ناشر و صاحب اثر و حقوق جمعی گروه آموزشگیرندگان (دانشآموزان) انجام شده است. روش مطالعه، کتابخانهای و تحلیلی- توصیفی است که با ارائه و تبیین نظریههای فقهای اسلامی و بررسی قواعد فقهی و تطبیق این قواعد با قوانین حقوق مالکیت فکری، تکلیف و حقوق اشخاص و دستگاههای اجرایی مسئول، اعم از پدیدآورندگان (مؤلفان)، ناشران و مصرفکنندگان (آموزشدهندگان و آموزشگیرندگان) را بررسی کرده و سرانجام، با توجه به نتایج بهدستآمده، راهکارها و پیشنهادهای لازم را ارائه میکند تا از دستکاری و سوءاستفادههای غیرمجاز برخی اشخاص سودجو و فرصتطلب از کتابهای درسی که منجر به اختلال در نظام آموزش رسمی کشور میشود پیشگیری کند. بر اساس یافتههای پژوهش انجامشده، از نظر فقه اسلامی و علمای حقوق مالکیت فکری، این حق مورد تأیید و حمایت قرار گرفته است.
Shaka E, Taheri, Ph.D. M, Toorani, Ph.D. H. Writing and Publishing Textbooks and Students' Rights from the Perspective of Islam and Intellectual Property Rights. QJFR 2021; 17 (4) :143-160 URL: http://qjfr.ir/article-1-1711-fa.html
شکا ابراهیم، طاهری محسن، تورانی حیدر. تألیف و نشر کتابهای درسی و حقوق دانشآموزان از دیدگاه اسلام و حقوق مالکیت فکری . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :143-160