[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 126-107 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی ادراک‌شده
احسان کشت‌ورز کندازی ، محبوبه فولادچنگ
چکیده:   (2379 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با واسطه‌گری خودکارآمدی ادراک­‌شده در میان گروهی از دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود و در آن روابط میان متغیرهای پژوهش به‌­روش مدل‌سازی ‌معادلات ساختاری بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مرودشت بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. شرکت‌­کنندگان 356 دانش‌آموز بودند که به‌­روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به­‌طور انفرادی مقیاسهای جو عاطفی خانواده (هیل‌­برن، 1964)، ارزش مدرسه (تومینن- سوینی، سالملا- آرو و نیمیویرتا، 2012)، خودکارآمدی ادراک­‌شده (موریس، 2001) و پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی (دهقانی­­‌زاده و حسین­­‌چاری، 1391) را تکمیل کردند. تحلیل داده­‌ها با روش مدل­‌سازی معادلات ساختاری و با بهره­‌گیری از نرم‌­افزار AMOS  (نسخه 24) انجام شده است. نتایج حاکی از برازش مدل با داده‌­ها بود. در مورد رابطه میان متغیرها مشاهده شد که جو عاطفی خانواده قادر به پیش‌­­بینی مستقیم سرزندگی تحصیلی است. جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه نیز پیش‌­­بینی­­‌کنندۀ مستقیم خودکارآمدی ادراک­‌شده­‌اند. افزون بر این، خودکارآمدی ادراک­‌شده توانست میان جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش واسطه‌ای ایفا کند. این یافته­­‌ها بر نقش متغیرهای بافتی خانواده و مدرسه در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه برای غلبه کردن به ناملایمات تحصیلی و دستیابی به سرزندگی تحصیلی تأکید دارند. مهم­‌تر از همه اینکه نقش این متغیرهای بافتی از راه تأثیرگذاری بر متغیر روان­‌شناختی خودکارآمدی ادراک­‌شده است.
واژه‌های کلیدی: ارزش مدرسه، جو عاطفی خانواده، خودکارآمدی ادراک‌شده، سرزندگی تحصیلی
متن کامل [PDF 559 kb]   (2079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/4/1 | انتشار: 1401/6/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshtvarz Kondazi E, Fooladchang, Ph.D. M. The Relationship between Family Atmosphere, School Value and Academic Buoyancy: The Mediating Role of Perceived Self-Efficacy. QJFR 2022; 19 (2) :107-126
URL: http://qjfr.ir/article-1-1686-fa.html

کشت‌ورز کندازی احسان، فولادچنگ محبوبه. رابطه‌ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی ادراک‌شده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :107-126

URL: http://qjfr.ir/article-1-1686-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660