[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 96-77 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نسبت آموزش فنی و حرفه ای با تعلیم و تربیت نظری
محسن بهلولی فسخودی ، سعید ضرغامی ، یحیی قائدی ، رمضان برخورداری
چکیده:   (4128 مشاهده)

گرایش سنتی خواهان مجزا کردن آموزش فنی و حرفه ای از تعلیم و تربیت دانشگاهی است. گروهی عقیده دارند که ارزش آنچه در ذهن افراد وجود دارد بیش از آن چیزی است که در دستان آنان وجود دارد و در مقابل گروهی آموزش نظری را پرداختن به یک سری مباحث انتزاعی و فاقد فایده عملی می­دانند. در این مقاله رویکردهای موجود در این زمینه تحت عنوان تعلیم و تربیت لیبرال و حرفه­ گرایی مورد بررسی قرار گرفته است.در این مقاله با تحلیل مؤلفه ­های موجود به این جمع بندی دست می­یابیم که این دو گونه از آموزش در تضاد کامل با یکدیگر نیستند بلکه آنچه این دو شکل از نظام تعلیم و تربیت را در مقابل یکدیگر نشانده، نگرش رادیکال در هر دو سوی طیف است که در یک سو منجر به نفی ارزش و جایگاه آموزش فنی و حرفه ای و بیرون راندن آن از عرصه تحصیلات دانشگاهی و در سوی دیگر طیف موجب نوعی حرفه­ گرایی کاملاً مکانیکی فاقد هرگونه قوای عقلانی پرورش یافته می­شود. رویکرد پیشنهادی این مقاله با عنوان رویکرد ترکیبی در عین باور به ترکیب ماهوی مؤلفه نظری و عملی در هر نوع آموزشی، از تقدم منطقی دانش نظری و بهره ­گیری آموزش فنی و حرفه ای از رشته ­های پایه و آکادمیک برای غنی­تر شدن این نوع آموزش سخن گفته است.

واژه‌های کلیدی: دانش شناختی، دانش مهارتی، آموزش فنی و حرفه ای، تعلیم و تربیت لیبرال، حرفه­گرایی
متن کامل [PDF 366 kb]   (1798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/12 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1395/12/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bohlooli Faskhoodi M, Zarghami, Ph.D. S, Ghaedi, Ph.D. Y, Barkhordari, Ph.D. R. The Relation of Vocational Training to Academic Education. QJFR 2017; 13 (4) :77-96
URL: http://qjfr.ir/article-1-168-fa.html

بهلولی فسخودی محسن، ضرغامی سعید، قائدی یحیی، برخورداری رمضان. تحلیل نسبت آموزش فنی و حرفه ای با تعلیم و تربیت نظری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :77-96

URL: http://qjfr.ir/article-1-168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645