گرایش سنتی خواهان مجزا کردن آموزش فنی و حرفه ای از تعلیم و تربیت دانشگاهی است. گروهی عقیده دارند که ارزش آنچه در ذهن افراد وجود دارد بیش از آن چیزی است که در دستان آنان وجود دارد و در مقابل گروهی آموزش نظری را پرداختن به یک سری مباحث انتزاعی و فاقد فایده عملی میدانند. در این مقاله رویکردهای موجود در این زمینه تحت عنوان تعلیم و تربیت لیبرال و حرفه گرایی مورد بررسی قرار گرفته است.در این مقاله با تحلیل مؤلفه های موجود به این جمع بندی دست مییابیم که این دو گونه از آموزش در تضاد کامل با یکدیگر نیستند بلکه آنچه این دو شکل از نظام تعلیم و تربیت را در مقابل یکدیگر نشانده، نگرش رادیکال در هر دو سوی طیف است که در یک سو منجر به نفی ارزش و جایگاه آموزش فنی و حرفه ای و بیرون راندن آن از عرصه تحصیلات دانشگاهی و در سوی دیگر طیف موجب نوعی حرفه گرایی کاملاً مکانیکی فاقد هرگونه قوای عقلانی پرورش یافته میشود. رویکرد پیشنهادی این مقاله با عنوان رویکرد ترکیبی در عین باور به ترکیب ماهوی مؤلفه نظری و عملی در هر نوع آموزشی، از تقدم منطقی دانش نظری و بهره گیری آموزش فنی و حرفه ای از رشته های پایه و آکادمیک برای غنیتر شدن این نوع آموزش سخن گفته است.
Bohlooli Faskhoodi M, Zarghami, Ph.D. S, Ghaedi, Ph.D. Y, Barkhordari, Ph.D. R. The Relation of Vocational Training to Academic Education. QJFR 2017; 13 (4) :77-96 URL: http://qjfr.ir/article-1-168-fa.html
بهلولی فسخودی محسن، ضرغامی سعید، قائدی یحیی، برخورداری رمضان. تحلیل نسبت آموزش فنی و حرفه ای با تعلیم و تربیت نظری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :77-96