هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دوسویه تنظیم هیجان والدین و اجتماعی کردن هیجان فرزندان بوده است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران و پدران دارای فرزند 6 تا 10 سال شهر تهران بود که فرزندان آنها در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. از جامعه ذکر شده، 120زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به دو پرسشنامه سازگاری با هیجانهای منفی کودکان فابز و همکاران (1990) و دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده با روش همبستگی پیرسون و تحلیل اثرات عامل- شریک و با استفاده از نرمافزار APIM تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که اثر عامل برای پیشبینی واکنشهای حمایتگر و غیرحمایتگر مادران به واکنشهای هیجانی فرزندان از طریق دشواری در تنظیم هیجان مادران از نظر آماری معنادار نبود (0/05<P). اثر عامل برای پیشبینی واکنشهای حمایتگر و غیرحمایتگر پدران به واکنشهای هیجانی فرزندان از طریق دشواری در تنظیم هیجان پدران از نظر آماری معنادار بود. به این معنا که دشواری در تنظیم هیجان پدر قادر به پیشبینی واکنشهای حمایتگر و غیرحمایتگر پدران به هیجانهای فرزندانشان است، اما اثر شریک دشواری در تنظیم هیجان پدر و مادر در پیشبینی واکنشهای حمایتگر و غیرحمایتگر پدران به هیجانهای فرزندانشان از نظر آماری معنادار نبود (0/05<P). در تبیین این نتایج میتوان گفت که مهارتهای تنظیم هیجان در والدین تأثیراتی متفاوت بر واکنشهای حمایتگر و غیرحمایتگر آنها به هیجانهای فرزندانشان دارد و دشواری در تنظیم هیجان مادران تأثیری بر رابطه والد- فرزندی و نقش مادری آنها نمیگذارد.
Kazemi Askarani H, Seyedmousavi, Ph.D. P S. The Interdependence between Parental Emotion Regulation and Children's Socialization of Emotions. QJFR 2022; 19 (3) :79-92 URL: http://qjfr.ir/article-1-1644-fa.html
کاظمی عسکرانی حوریه، سیدموسوی پریساسادات. رابطه دوسویه تنظیم هیجان والدین و اجتماعی کردن هیجان فرزندان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :79-92