مدلیابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقتورزی
|
علیرضا مرآتی، عزتاله قدم پور، حسنعلی ویسکرمی |
|
|
چکیده: (416 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقتورزی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن همۀ دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر کنگاور در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها، 520 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1393)، سبک هویت برزونسکی(1992)، جو خانواده هیلبرن (1964) و خودشفقتورزی نف (2003) بود. دادههای به دست آمده با نرمافزارهای SPSS و AMOS و با بهکارگیری مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای هویت و جو خانواده به صورت مستقیم تأثیر مثبت بر پیوند با مدرسه دارند. همچنین سبکهای هویت و جو خانواده به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری خودشفقتورزی تأثیری مثبت و معنادار بر پیوند با مدرسه دانشآموزان دارند. از این رو، میتوان متغیرهای پیشبین را از مؤلفههای مهم و کلیدی در ارتباط و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی و آموزش والدین و معلمان در همین زمینه میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود. |
|
واژههای کلیدی: پیوند با مدرسه، جو خانواده، سبکهای هویت، شفقت به خود، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 554 kb]
(385 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/12/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|