رابطه راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی در معلمان دوره ابتدایی
|
مهدیه شعبانپور ، مریم حافظیان |
|
|
چکیده: (4478 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان میاندرود شامل 190 نفر(130معلم زن،60 معلم مرد) بوده است. نمونه پژوهش شامل 149 نفر( 97نفر زن و 52 نفر مرد ) معلم ابتدایی شهرستان میاندرود بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی رابطه دارد و میان خلاقیت هیجانی معلمان بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد. یافته های حاصل از همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنادار راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی را نشان دادند. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد که از میان مؤلفه های راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان تمرکز مجدد مثبت بیشترین تأثیر و نشخوارگی ذهنی کمترین تأثیر را بر شادکامی میگذارد. نتایج آزمونt مستقل نشان داد که در شادکامی بر اساس جنسیت و تأهل تفاوت معنادار وجود ندارد اما در خلاقیت هیجانی معلمان بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان، خلاقیت هیجانی، شادکامی، معلمان دوره ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 652 kb]
(1563 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/11/1 | پذیرش: 1395/8/19 | انتشار: 1395/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|