پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفههای تابآوری بر تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. در این پژوهش ابتدا برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفههای تابآوری طراحی شده، سپس اثربخشی برنامه از طریق پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود که در سال 1397 به یکی از مراکز مشاوره واقع در شهر تهران مراجعه کرده بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزش مؤلفههای تابآوری را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی دریافت کردند. این در حالی بود که گروه کنترل در طول انجام دادن پژوهش آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که برنامۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفههای تابآوری بر تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اثربخش بوده (0/05>p) و این نتایج در پیگیری سه ماهه نیز پایدار بوده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مؤلفههای تابآوری میتواند بهعنوان یک روش کارآمد برای افزایش تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند اوتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
Shahriarimanesh M, Ghasemzadeh, Ph.D. S, Yazdi, Ph.D. S M. The Impact of a Training Program based on Resilience Components on the Cognitive Emotion Regulation of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. QJFR 2022; 19 (2) :7-26 URL: http://qjfr.ir/article-1-1443-fa.html
شهریاریمنش مروارید، قاسمزاده سوگند، یزدی سیده منور. اثربخشی برنامۀآموزشی مبتنی بر مؤلفههای تابآوری بر تنظیم شناختی هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :7-26