[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 74-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر مادران از آموزش الکترونیکی در شرایط انتشار ویروس کرونا
مریم بهارلوئی ، حسین افراسیابی
چکیده:   (1364 مشاهده)
در خانواده ایرانی، مادران سهم مهمی در پیگیری، نظارت و همراهی امور درسی و تحصیلی فرزندان برعهده دارند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و انتقال کلاسهای درس به فضای مجازی و فضای خانه، بخش قابل‌­توجهی از آموزشهای درسی به شیوه الکترونیکی انجام شد و مسئولیت مادران در امر آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان افزایش پیدا کرد. اتخاذ راهبرد آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا سبب افزایش مشارکت و درگیری مضاعف مادران در امر آموزش شد. در این شرایط جهان زندگی روزمره مادران تحت­‌تأثیر قرار گرفته است و تجربه متفاوتی را پشت سر می‌­گذرانند. هدف از انجام دادن این پژوهش، فهم تجربه و تفسیر مادران دارای فرزند دانش‌­آموز دبستانی از آموزشهای الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن نظریه داده‌­بنیاد برساخت­‌گراست. نمونه پژوهش بر مبنای نمونه­گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و در دسترس انتخاب شده است. به این منظور 26 نفر از مادران  49-29 ساله را که حداقل دارای یک فرزند دبستانی بودند، در مطالعه مشارکت دادیم و برای دسترسی به داده­‌های موردنیاز با آنها مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته انجام دادیم. برای تحلیل داده‌­ها از روش کدگذاری نظری در دو سطح باز و محوری بهره­ گرفتیم. پس از تجزیه و تحلیل داده‌­ها، هفت مقوله اصلی کشف شد که عبارت­‌اند از: فشار روانی مضاعف، اخلال روال روزمره، نقش مادر/معلمی، وسواس تکلیف، فاصله نقش دانش­‌آموز، شکست تابوی مجازی و تردید در یادگیری و سنجش. در بحث و نتیجه­‌گیری به تفسیر مقولات ساخته­‌شده ذیل زیرمقولات و مفاهیم پرداخته شد.
واژه‌های کلیدی: ویروس کرونا، کووید 19، آموزش الکترونیکی، آموزش مجازی، مادران، والدین
متن کامل [PDF 411 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1399/10/26 | انتشار: 1401/6/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baharlou’ee M, Afrasiabi, Ph.D. H. Mothers' Interpretation of E-learning during COVID-19 Pandemic. QJFR 2022; 19 (2) :57-74
URL: http://qjfr.ir/article-1-1399-fa.html

بهارلوئی مریم، افراسیابی حسین. تفسیر مادران از آموزش الکترونیکی در شرایط انتشار ویروس کرونا. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :57-74

URL: http://qjfr.ir/article-1-1399-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645