در خانواده ایرانی، مادران سهم مهمی در پیگیری، نظارت و همراهی امور درسی و تحصیلی فرزندان برعهده دارند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و انتقال کلاسهای درس به فضای مجازی و فضای خانه، بخش قابلتوجهی از آموزشهای درسی به شیوه الکترونیکی انجام شد و مسئولیت مادران در امر آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش پیدا کرد. اتخاذ راهبرد آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا سبب افزایش مشارکت و درگیری مضاعف مادران در امر آموزش شد. در این شرایط جهان زندگی روزمره مادران تحتتأثیر قرار گرفته است و تجربه متفاوتی را پشت سر میگذرانند. هدف از انجام دادن این پژوهش، فهم تجربه و تفسیر مادران دارای فرزند دانشآموز دبستانی از آموزشهای الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن نظریه دادهبنیاد برساختگراست. نمونه پژوهش بر مبنای نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی و در دسترس انتخاب شده است. به این منظور 26 نفر از مادران 49-29 ساله را که حداقل دارای یک فرزند دبستانی بودند، در مطالعه مشارکت دادیم و برای دسترسی به دادههای موردنیاز با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام دادیم. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری نظری در دو سطح باز و محوری بهره گرفتیم. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، هفت مقوله اصلی کشف شد که عبارتاند از: فشار روانی مضاعف، اخلال روال روزمره، نقش مادر/معلمی، وسواس تکلیف، فاصله نقش دانشآموز، شکست تابوی مجازی و تردید در یادگیری و سنجش. در بحث و نتیجهگیری به تفسیر مقولات ساختهشده ذیل زیرمقولات و مفاهیم پرداخته شد.
Baharlou’ee M, Afrasiabi, Ph.D. H. Mothers' Interpretation of E-learning during COVID-19 Pandemic. QJFR 2022; 19 (2) :57-74 URL: http://qjfr.ir/article-1-1399-fa.html
بهارلوئی مریم، افراسیابی حسین. تفسیر مادران از آموزش الکترونیکی در شرایط انتشار ویروس کرونا. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :57-74