اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر کاهش تعارضات و بهبود رابطه مادر – دختر در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول، پایه های هفتم و هشتم شهر یزد
|
محمدرضا غفوری زارچ |
|
|
چکیده: (1931 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر بهبود رابطه مادر-دختر انجام شده است.این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل مادران دختران نوجوان مقطع متوسطه اول، پایههای هفتم و هشتم شهرستان یزد در نیمه اول سال تحصیلی 98-1397 بوده است که تعداد آنها حدوداً 1170 نفر بود. برای اندازهگیری میزان تعارض در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه شیوههای حل تعارض والد- فرزند اشتراوس (1990)، همچنین به منظور سنجش رابطه والد – فرزندی از مقیاس رابطه والد – فرزندی فاین، مورلند و شوبل (1983) استفاده شده است. از میان مادران، 44 نفر که نمرات آنان بالاتر از دیگر مادران بود انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت ارتباط کلامی قرار گرفت، سپس در مورد دو گروه پسآزمون اجرا شد. در تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات این پژوهش، از آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) برای بررسی تفاوت میان گروهها استفاده شده است. نتایج نشان داد شرکت در کلاسهای آموزش ارتباط کلامی به کاهش تعارضات و افزایش بهبود رابطه میان مادر – دختر در مقایسه با گروه کنترل میانجامد. در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری و شرکت در جلسات آموزشی برقراری ارتباط کلامی موجب کاهش تعارضات و بهبود رابطه میان مادر و دختر میشود.
|
|
واژههای کلیدی: ارتباط کلامی، رابطه مادر و دختر، دانش آموزان دختر، یزد، تعارضات، مهارت |
|
متن کامل [PDF 422 kb]
(920 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1399/8/15 | انتشار: 1400/9/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|