[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 78-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ویژگی­های خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع پیش ­دانشگاهی شهر یزد
اکبر زارع شاه آبادی، صدیقه ابراهیم ­پور
چکیده:   (4638 مشاهده)

تأثیر ویژگی­های خانوادگی و  رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع پیش ­دانشگاهی شهر یزد

                  اکبر زارع شاه ­آبادی[1] 

                  صدیقه ابراهیم ­پور[2]

تاریخ دریافت:

6/9/91

تاریخ پذیرش:

14/11/91

چکیده

پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، آرمان هر نظام آموزشی و تربیتی است؛ این پیشرفت تحت تأثیر عوامل متعددی همچون هوش و سلامت دانش­ آموز، نوع مدرسه و آموزش، ویژگی‌های خانوادگی و میزان استفاده از رسانه و ...  قرار دارد.  شناخت و جهت­ دهی مناسب عوامل مؤثر در بطن خانواده به عنوان مکانی که دانش ­آموز بیشترین زمان خود را در آن سپری می­کند، می­تواند زمینه ­های بهبود و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را مهیا سازد. این پژوهش به بررسـی تأثیر ویژگـی­ های خانوادگی و استفاده از رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختـر مقطـع پیش ­دانشگاهی شهر یـزد می­پردازد. به همین منظـور تعداد 130 نفر از دانش‌آموزان دختـر این مقطـع  با فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون F, t، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است.

یافته ­ها نشان می­دهد، متغیرهای تحصیلات پدر، میزان درآمد خانواده، بعد خانواده، جو روانی و فرهنگی خانواده، دسترسی به رسانه­ ها، کامپیوتر و کلاس­های مختلف و میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. بر اساس مدل رگرسیون، عواملی که بیش از همه میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین می­کند، به ترتیب میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش ­آموز، جو روانی و فرهنگی خانواده و بعد خانواده می­باشد، که در مجموع 7/45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین می­کنند.

واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، پیشرفت تحصیلی، خانواده، رسانه، مقطع پیش‌دانشگاهی

 

[1] . استادیار و عضو هیئت علمی جامعه­ شناسی دانشگاه یزد (A_zare@yazduni.ac.ir).

[2] . کارشناسی ارشد جامعه­ شناسی دانشگاه یزد (ebrahimpoor_s@yahoo.com)

واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش، پیشرفت تحصیلی، خانواده، رسانه، مقطع پیش‌دانشگاهی
متن کامل [PDF 582 kb]   (1102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/6 | پذیرش: 1391/11/14 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Family Characteristics and Media on Academic Achievement of Pre-University Girlsin Yazd. QJFR 2012; 9 (2) :57-78
URL: http://qjfr.ir/article-1-134-fa.html

زارع شاه آبادی اکبر، ابراهیم ­پور صدیقه. تأثیر ویژگی­های خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع پیش ­دانشگاهی شهر یزد. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (2) :57-78

URL: http://qjfr.ir/article-1-134-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645