تأثیر ویژگیهای خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد
|
اکبر زارع شاه آبادی، صدیقه ابراهیم پور |
|
|
چکیده: (4638 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
6/9/91
|
تاریخ پذیرش:
|
14/11/91
|
چکیده
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، آرمان هر نظام آموزشی و تربیتی است؛ این پیشرفت تحت تأثیر عوامل متعددی همچون هوش و سلامت دانش آموز، نوع مدرسه و آموزش، ویژگیهای خانوادگی و میزان استفاده از رسانه و ... قرار دارد. شناخت و جهت دهی مناسب عوامل مؤثر در بطن خانواده به عنوان مکانی که دانش آموز بیشترین زمان خود را در آن سپری میکند، میتواند زمینه های بهبود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مهیا سازد. این پژوهش به بررسـی تأثیر ویژگـی های خانوادگی و استفاده از رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختـر مقطـع پیش دانشگاهی شهر یـزد میپردازد. به همین منظـور تعداد 130 نفر از دانشآموزان دختـر این مقطـع با فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون F, t، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است.
یافته ها نشان میدهد، متغیرهای تحصیلات پدر، میزان درآمد خانواده، بعد خانواده، جو روانی و فرهنگی خانواده، دسترسی به رسانه ها، کامپیوتر و کلاسهای مختلف و میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. بر اساس مدل رگرسیون، عواملی که بیش از همه میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند، به ترتیب میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش آموز، جو روانی و فرهنگی خانواده و بعد خانواده میباشد، که در مجموع 7/45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکنند.
واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، پیشرفت تحصیلی، خانواده، رسانه، مقطع پیشدانشگاهی
|
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، پیشرفت تحصیلی، خانواده، رسانه، مقطع پیشدانشگاهی |
|
متن کامل [PDF 582 kb]
(1102 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/9/6 | پذیرش: 1391/11/14 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|