[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 159-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز
نورا ارجمند ، کبری کاظمیان مقدم
چکیده:   (4045 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی  است. نمونه آماری 341 نفر بودند که به روش نمونه‌­گیری  خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌­های پژوهش شامل پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، آزمون اشتیاق تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و آزمون ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران (2002) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف ‌معیار و روشهای آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که میان نمره کل مقیاس جو عاطفی و حیطه‌های آن با نمره کل مقیاس اشتیاق تحصیلی و مؤلفه‌­های آن، در سطح آلفای0/05> p رابطۀ معنادار وجود دارد و مؤلفه­‌های ادراک از محیط کلاس با مؤلفه‌­های اشتیاق تحصیلی دانش آموزان در سطح اطمینان 0/01>p رابطۀ معنادار دارند و در رابطه چندگانه مؤلفه‌­های ادراک از محیط کلاس، جوعاطفی خانواده و مؤلفه­‌های اشتیاق تحصیلی توان پیش‌­بینی پایینی داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اشتیاق تحصیلی دانش آموز به مدرسه تا حدود زیادی به جو عاطفی خانواده و میزان ادراک آنها نسبت به محیط کلاس همبسته است. 
واژه‌های کلیدی: جو عاطفی خانواده، ادراک از محیط مدرسه، اشتیاق تحصیلی
متن کامل [PDF 1426 kb]   (4288 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/9 | پذیرش: 1397/8/29 | انتشار: 1398/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmand N, Kazemian Moghadam, Ph.D. K. Examining the Relationship between Family Emotional Atmosphere, Adolescents' Perceptions of Classroom Activities, and Academic Engagement among Female High School Students in Ahwaz. QJFR 2020; 16 (4) :143-159
URL: http://qjfr.ir/article-1-1332-fa.html

ارجمند نورا، کاظمیان مقدم کبری. بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :143-159

URL: http://qjfr.ir/article-1-1332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660