هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است. نمونه آماری 341 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، آزمون اشتیاق تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و آزمون ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران (2002) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که میان نمره کل مقیاس جو عاطفی و حیطههای آن با نمره کل مقیاس اشتیاق تحصیلی و مؤلفههای آن، در سطح آلفای0/05> p رابطۀ معنادار وجود دارد و مؤلفههای ادراک از محیط کلاس با مؤلفههای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان در سطح اطمینان 0/01>p رابطۀ معنادار دارند و در رابطه چندگانه مؤلفههای ادراک از محیط کلاس، جوعاطفی خانواده و مؤلفههای اشتیاق تحصیلی توان پیشبینی پایینی داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اشتیاق تحصیلی دانش آموز به مدرسه تا حدود زیادی به جو عاطفی خانواده و میزان ادراک آنها نسبت به محیط کلاس همبسته است.
Arjmand N, Kazemian Moghadam, Ph.D. K. Examining the Relationship between Family Emotional Atmosphere, Adolescents' Perceptions of Classroom Activities, and Academic Engagement among Female High School Students in Ahwaz. QJFR 2020; 16 (4) :143-159 URL: http://qjfr.ir/article-1-1332-fa.html
ارجمند نورا، کاظمیان مقدم کبری. بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :143-159