رسانه های نوین و چالش هویت اجتماعی دانشآموزان (نمونه آماری: دانشآموزان شهر شیراز)
|
منصور حقیقتیان، جلیل عزیزی |
|
|
چکیده: (4917 مشاهده) |
تاریخ دریافت:
|
25/5/91
|
تاریخ پذیرش:
|
16/10/91
|
چکیده
تحولات تکنولوژیکی و اشاعه محتوایی رسانه ها در طی یکی دو دهه اخیر آنقدر وسیع و عمیق بوده است که صاحبنظران مختلف مدعی به وجود آمدن جامعه ای جدید با محوریت رسانه ها میباشند. این تحولات و تغییرات رسانه ای در تمامی حوزه های زندگی اجتماعی تأثیرگذار بوده و از مهمترین آنها، تبدیل شدنشان به قدرتمندترین منبع هویت بخشی به خصوص برای نوجوانان و جوانان میباشد. در میان رسانه های نوین، اینترنت و ماهواره مورد استقبال گسترده جوانان واقع گردیده است. مقاله حاضر به دنبال بررسی رابطه استفاده از رسانه های نوین (ماهواره و اینترنت) و تعلق خاطر به هویت اجتماعی در بین دانشآموزان شهر شیراز میباشد. بدین منظور 280 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم دبیرستان، در رشته های مختلف از طریق نمونه گیری سهمیه ای، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دو متغیر مورد بررسی، رابطه معکوس معنادار وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش میزان استفاده از رسانه های نوین، از احساس تعلق خاطر دانشآموزان به هویت اجتماعی کاسته میشود.
کلید واژه ها: رسانه، ماهواره، اینترنت، هویت، هویت اجتماعی
[1] . استادیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحددهاقان (Mansour_Haghighatian@yahoo.com)
[2] . دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان (Azizi_Research@Yahoo.Com)
|
|
واژههای کلیدی: رسانه، ماهواره، اینترنت، هویت، هویت اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 472 kb]
(1431 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/5/25 | پذیرش: 1391/10/16 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|