[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 56-35 برگشت به فهرست نسخه ها
رسانه­ های نوین و چالش هویت اجتماعی دانش‌آموزان (نمونه آماری: دانش‌آموزان شهر شیراز)
منصور حقیقتیان، جلیل عزیزی
چکیده:   (4917 مشاهده)

رسانه­ های نوین و چالش هویت اجتماعی دانش‌آموزان

(نمونه آماری: دانش‌آموزان شهر شیراز)

منصور حقیقتیان[1]

جلیل عزیزی[2]

تاریخ دریافت:

25/5/91

تاریخ پذیرش:

16/10/91

چکیده

تحولات تکنولوژیکی و اشاعه محتوایی رسانه ­ها در طی یکی دو دهه اخیر آنقدر وسیع و عمیق بوده است که صاحب­نظران مختلف مدعی به وجود آمدن جامعه ­ای جدید با محوریت رسانه ­ها می­باشند. این تحولات و تغییرات رسانه ای در تمامی حوزه­ های زندگی اجتماعی تأثیرگذار بوده و از مهم­ترین آن­ها، تبدیل شدنشان به قدرتمندترین منبع هویت­ بخشی به خصوص برای نوجوانان و جوانان می­باشد. در میان رسانه­ های نوین، اینترنت و ماهواره مورد استقبال گسترده جوانان واقع گردیده است. مقاله حاضر به دنبال بررسی رابطه استفاده از رسانه­ های نوین (ماهواره و اینترنت) و تعلق خاطر به هویت اجتماعی در بین دانش‌آموزان شهر شیراز می­باشد. بدین منظور 280 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم دبیرستان، در رشته­ های مختلف از طریق نمونه­ گیری سهمیه ­ای، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دو متغیر مورد بررسی، رابطه معکوس معنادار وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش میزان استفاده از رسانه­ های نوین، از احساس تعلق خاطر دانش‌آموزان به هویت اجتماعی کاسته می­شود.

کلید واژه ­ها: رسانه، ماهواره، اینترنت، هویت، هویت اجتماعی

 

[1] . استادیار جامعه ­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحددهاقان (Mansour_Haghighatian@yahoo.com)

[2] . دانشجوی دکتری جامعه ­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان (Azizi_Research@Yahoo.Com)

واژه‌های کلیدی: رسانه، ماهواره، اینترنت، هویت، هویت اجتماعی
متن کامل [PDF 472 kb]   (1431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/5/25 | پذیرش: 1391/10/16 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

New Media and the Challenges of Social Identity among Students (Case Study: High School Students of Shiraz). QJFR 2012; 9 (2) :35-56
URL: http://qjfr.ir/article-1-133-fa.html

حقیقتیان منصور، عزیزی جلیل. رسانه­ های نوین و چالش هویت اجتماعی دانش‌آموزان (نمونه آماری: دانش‌آموزان شهر شیراز). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (2) :35-56

URL: http://qjfr.ir/article-1-133-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710