[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 119-89 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان متوسطه شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن با تأکید برنقش خانواده
گودرز بهرامی ، طلیعه خادمیان
چکیده:   (5556 مشاهده)

بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان متوسطه شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن با تأکید برنقش خانواده

گودرز بهرامی1

دکترطلیعه خادمیان2

چکیده

هدف از این پژوهش توصیف و تحلیل شیوه های گذران اوقات فراغت دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران و برخی از عوامل مؤثر بر آنها با تأکید بر نقش خانواده است. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه  و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره  متوسطه شهر تهران است که  بر اساس نمونه گیری ساده تصادفی و خوشه ای چند مرحله ای، یک نمونه 351 نفری انتخاب شده است. در این پژوهش براساس متون نظری، برای سنجش میزان شیوه های اوقات فراغت از شاخصهایی چون معاشرتی، مشارکتی، پر تحرک (حرکتی)، بی تحرک (آموزشی، علمی)، بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) و هنری بهره گیری شده است. داده های گردآوری شده با آمارهای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. برای توصیف رابطه میان متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و برای فرضیه های مقایسه ای از آزمون Fاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که جنسیت درنحوه گذران اوقات فراغت تأثیردارد، به طوری که میان جنسیت و شاخصهای فراغتی پرتحرک، هنری، بی تحرک (آموزشی، علمی) و بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) تفاوت معنادار بوده است. همچنین میان تحصیلات والدین و میزان وقت فراغت دانش آموزان رابطه معنادار وجود داشته است. والدینی که تحصیلات بالاتری داشته اند زمان بیشتری را برای گذران اوقات فراغت فرزند خود اختصاص داده اند. نتایج همچنین حاکی از آن است که میان تحصیلات والدین و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان رابطه وجود داشته است، به طوری که میان تحصیلات والدین و  شاخصهای  معاشرتی، مشارکتی و  بی تحرک (آموزشی، علمی) رابطه معنادار بوده است. نتایج آماری حاکی از آن است که بیشتر دانش آموزان وقت فراغت خود را صرف فعالیتهایی چون با خانواده بودن، تماشای تلویزیون، استراحت و خواب، گوش دادن به موسیقی، استفاده از موبایل، معاشرت با دوستان، ورزش کردن، شرکت در جشنها و میهمانیها، قدم زدن و رفتن به پارک و مراکز تفریحی و کار با کامپیوتر  می کنند.

کلید واژه ها: دانش آموزان، اوقات فراغت، والدین، خانواده، نحوه گذران اوقات فراغت

___________________________________________

تاریخ دریافت: 9/11/1390              تاریخ پذیرش: 3/2/1392

1. کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی                                                                              Goudarz.Bahrami@gmail.com

2. استادیار و عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال                                                T-khademian@iau-tnb.ac.ir

واژه‌های کلیدی: دانش آموزان، اوقات فراغت، والدین، خانواده، نحوه گذران اوقات فراغت
متن کامل [PDF 611 kb]   (9431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/11/9 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami G, Khademian, Ph. D. T. Leisure Time Activities among Tehrani High School Students with an Emphasis on the Role of Family. QJFR 2012; 9 (3) :89-119
URL: http://qjfr.ir/article-1-130-fa.html

بهرامی گودرز، خادمیان طلیعه. بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان متوسطه شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن با تأکید برنقش خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (3) :89-119

URL: http://qjfr.ir/article-1-130-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679