[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 238-202 برگشت به فهرست نسخه ها
رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش ‌آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه و خانواده)
محمد گنجی
چکیده:   (4076 مشاهده)

رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش ‏آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه و خانواده)

محمد گنجی[1]

تاریخ دریافت:

23/1/92

تاریخ پذیرش:

29/8/92

چکیده

این پژوهش، با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش‏ آموزان دبیرستان، در شهرستان اراک انجام شده است. جامعه آماری آن، کل دانش ­آموزان مردودی پایه اول مدارس متوسطه ناحیه 2 اراک است. با توجه به تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی 88-1387 (907 نفر)، حجم نمونه مقتضی بر اساس فرمول کوکران، 244 نفر محاسبه شده است. روش تحقیق، پیمایشی و شیوه نمونه ­گیری، احتمالی و از نوع نمونه ­گیری تصادفی ساده است. کاوش در منابع و جامعه آماری پژوهش، بر اساس پرسشنامه طراحی‌شده، به نتایجی منجر شدکه در قالب آن­ها می­توان به موارد ذیل اشاره کرد: کارآمدی معلمین، دارای بیشترین اثر غیر مستقیم و دومین عامل اثرگذار بر تحصیل، در کل است. توجهات خانوادگی و میزان مطالعه کتاب، روزنامه و مجله از سوی خانواده، روابط صمیمانه خانوادگی را رقم می‏زند که در نهایت موجب انگیزه تحصیلی در دانش ­آموزان می­شود. ویژگی­های فردی و شخصیتی دانش­ آموزان نیز، عاملی مؤثر در رشد تحصیلی یا افت تحصیلی، قلمداد شده است، به‌طوری‌که اتخاذ روش صحیح مطالعه، موجب اعتمادبه‌نفس دانش­ آموز، سپس هدفمندی در تحصیل و در نهایت، انگیزه تحصیلی می­ شود. از سوی دیگر، هدفمندی در تحصیل و اتخاذ روش صحیح مطالعه به صورت مستقیم نیز، بر انگیزه تحصیلی مؤثرند. با افزایش انگیزه تحصیلی، میزان معدل کل نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه افت تحصیلی، کاهش پیدا می‌کند.

واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، روابط خانوادگی، اعتماد به نفس، کارآمدی معلمین.

 

1. عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان M.Ganji@kashanu.ac.ir

واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، روابط خانوادگی، اعتماد به نفس، کارآمدی معلمین
متن کامل [PDF 719 kb]   (1228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/1/23 | پذیرش: 1392/8/29 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Theoretical and Practical Approach to Educational Dropout in Highschool. QJFR 2013; 9 (4) :202-238
URL: http://qjfr.ir/article-1-123-fa.html

گنجی محمد. رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش ‌آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه و خانواده). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (4) :202-238

URL: http://qjfr.ir/article-1-123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645