رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه و خانواده)
|
محمد گنجی |
|
|
چکیده: (4076 مشاهده) |
رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه و خانواده)
محمد گنجی[1]
تاریخ دریافت:
|
23/1/92
|
تاریخ پذیرش:
|
29/8/92
|
چکیده
این پژوهش، با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان، در شهرستان اراک انجام شده است. جامعه آماری آن، کل دانش آموزان مردودی پایه اول مدارس متوسطه ناحیه 2 اراک است. با توجه به تعداد دانشآموزان در سال تحصیلی 88-1387 (907 نفر)، حجم نمونه مقتضی بر اساس فرمول کوکران، 244 نفر محاسبه شده است. روش تحقیق، پیمایشی و شیوه نمونه گیری، احتمالی و از نوع نمونه گیری تصادفی ساده است. کاوش در منابع و جامعه آماری پژوهش، بر اساس پرسشنامه طراحیشده، به نتایجی منجر شدکه در قالب آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: کارآمدی معلمین، دارای بیشترین اثر غیر مستقیم و دومین عامل اثرگذار بر تحصیل، در کل است. توجهات خانوادگی و میزان مطالعه کتاب، روزنامه و مجله از سوی خانواده، روابط صمیمانه خانوادگی را رقم میزند که در نهایت موجب انگیزه تحصیلی در دانش آموزان میشود. ویژگیهای فردی و شخصیتی دانش آموزان نیز، عاملی مؤثر در رشد تحصیلی یا افت تحصیلی، قلمداد شده است، بهطوریکه اتخاذ روش صحیح مطالعه، موجب اعتمادبهنفس دانش آموز، سپس هدفمندی در تحصیل و در نهایت، انگیزه تحصیلی می شود. از سوی دیگر، هدفمندی در تحصیل و اتخاذ روش صحیح مطالعه به صورت مستقیم نیز، بر انگیزه تحصیلی مؤثرند. با افزایش انگیزه تحصیلی، میزان معدل کل نیز افزایش مییابد و در نتیجه افت تحصیلی، کاهش پیدا میکند.
واژههای کلیدی: افت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، روابط خانوادگی، اعتماد به نفس، کارآمدی معلمین.
1. عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان M.Ganji@kashanu.ac.ir
|
|
واژههای کلیدی: افت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، روابط خانوادگی، اعتماد به نفس، کارآمدی معلمین |
|
متن کامل [PDF 719 kb]
(1228 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/1/23 | پذیرش: 1392/8/29 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|