خودمختاری و عواطف از مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزاناند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر رشد خودمختاری و عاطفه مثبت و منفی دانشآموزان پسر انجام شده است. روش این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در مرحله اول 181 نفر به شیوه در دسترس از جامعه انتخاب شدند و در مرحله بعد تعداد 30 نفر انتخاب شدند که کمترین نمرات را در پرسشنامه خودمختاری بهدست آورده بودند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیها پرسشنامه خودمختاری اشتاینبرگ و سیلوربرگ (1986) و پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقهای آموزش واقعیتدرمانی گروهی را دریافت کردند. دادهها با روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیتدرمانی بر رشد خودمختاری و عاطفه مثبت و منفی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته است. این نتایج تلویحات کاربردی و پژوهشی مهمی برای مراکز آموزشی و درمانی و پژوهشگران دارد.
Mikelani N, Rezaee Jamalou’ee, Ph.D. H, Taheri, Ph.D. M, Saeedi I, Gholami H. The Effectiveness of Group Reality Therapy in the Development of Emotional Autonomy and Positive and Negative Affect in Students. QJFR 2022; 19 (3) :63-78 URL: http://qjfr.ir/article-1-1209-fa.html
میکلانی ناهید، رضایی جمالویی حسن، طاهری مهدی، سعیدی ایرج، غلامی حسین. تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر رشد خودمختاری هیجانی و عواطف دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :63-78