[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 78-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر رشد خودمختاری هیجانی و عواطف دانش آموزان
ناهید میکلانی ، حسن رضایی جمالویی ، مهدی طاهری ، ایرج سعیدی ، حسین غلامی
چکیده:   (911 مشاهده)
خودمختاری و عواطف از مهم‌­ترین مؤلفه‌­های اثرگذار بر کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان‌­اند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر واقعیت­ درمانی گروهی بر رشد خودمختاری و عاطفه مثبت و منفی دانش‌­آموزان پسر انجام شده است. روش این پژوهش از نوع شبه‌­آزمایشی به­‌صورت پیش­‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش­‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در مرحله اول 181 نفر به­ شیوه در دسترس از جامعه انتخاب شدند و در مرحله بعد تعداد 30 نفر انتخاب شدند که کمترین نمرات را در پرسشنامه­ خودمختاری به­‌دست آورده بودند و به­‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیها پرسشنامه خودمختاری اشتاینبرگ و سیلوربرگ (1986) و پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه­‌ای آموزش واقعیت­‌درمانی گروهی را دریافت کردند. داده‌­ها با روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت­‌درمانی بر رشد خودمختاری و عاطفه مثبت و منفی دانش­‌آموزان تأثیر معنادار داشته است. این نتایج تلویحات کاربردی و پژوهشی مهمی برای مراکز آموزشی و درمانی و پژوهشگران دارد.

 
واژه‌های کلیدی: واقعیت درمانی، خودمختاری، عاطفه مثبت و منفی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 488 kb]   (946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/11 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mikelani N, Rezaee Jamalou’ee, Ph.D. H, Taheri, Ph.D. M, Saeedi I, Gholami H. The Effectiveness of Group Reality Therapy in the Development of Emotional Autonomy and Positive and Negative Affect in Students. QJFR 2022; 19 (3) :63-78
URL: http://qjfr.ir/article-1-1209-fa.html

میکلانی ناهید، رضایی جمالویی حسن، طاهری مهدی، سعیدی ایرج، غلامی حسین. تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر رشد خودمختاری هیجانی و عواطف دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :63-78

URL: http://qjfr.ir/article-1-1209-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645