[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 80-61 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار جامع فعالیتهای فوق برنامه ویژه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول
بی بی رباب رئیس منشادی ، سیدکاظم علوی لنگرودی ، احمد زندوانیان
چکیده:   (848 مشاهده)

دوران نوجوانی سرشار از فرصت یادگیری صلاحیتها و مهارتهای جدید است. از آنجا که برنامه­‌های مدارس دوره متوسطه به همه جنبه­‌های رشد نمی­‌پردازند، ضرورت دارد که هر نوجوان در فعالیتهای فوق­‌برنامه شرکت کند. منظور از فعالیتهای فوق­‌برنامه، هر نوع فعالیت خارج از برنامه­‌درسی رسمی است که در آن دانش‌­آموزان مشارکتی فعالانه، داوطلبانه و سازنده دارند. تنوع فعالیتهای فوق­‌برنامه به افزایش تحرک بدنی، صیانت از آسیبهای فضای مجازی، کسب مهارت و تقویت آموزشهای مدرسه­ای می­انجامد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ساختار جامع فعالیتهای فوق‌­برنامه ویژه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه اول با به‌­کارگیری روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- تحلیل محتوا و کمّی- توصیفی پیمایشی) در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس ناحیه یک شهر یزد انجام شده است. جامعه آماری شامل سه گروه مدیران مدارس دخترانه (28 نفر)، دانش‌­آموزان دختر(7000 نفر) و مادران(7000 نفر) بود. داده‌­های کیفی طی مصاحبه با ده مدیر مدرسه بر اساس اصل اشباع نظری و روش نمونه­‌گیری هدفمند گردآوری شد، سپس 375 دانش‌­آموز و 355 نفر از مادران به‌­روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب و به پرسشنامه­‌های محقق­‌ساخته پاسخ دادند. سه‌­سوسازی نتایج تحلیل محتوای داده‌­های کیفی و تحلیل واریانس رتبه‌­ای فریدمن داده­‌های کمّی نشان داد که اولویت فعالیتهای فوق‌­برنامه از نظر مدیران مدارس دخترانه، دانش‌­آموزان و مادران به‌­ترتیب، فعالیتهای ورزشی، فرهنگی- هنری، مهارتی- حرفه­ای، با اختیار خود در منزل، آموزشی- درسی و مذهبی- معنوی است که می‌­توان آنها را مبنای طراحی و اجرای فعالیتهای فوق­‌برنامه در مدارس قرار داد.
 

واژه‌های کلیدی: فعالیتهای فوق برنامه، نوجوانی، دوره متوسطه اول، دختران
متن کامل [PDF 469 kb]   (1098 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1401/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ra’ees Manshadi B R, Alavi Langroudi, Ph.D. S K, Zandvanian, Ph.D. A. The Comprehensive Structure of Extracurricular Activities for Female Junior High School Students. QJFR 2023; 19 (4) :61-80
URL: http://qjfr.ir/article-1-1188-fa.html

رئیس منشادی بی بی رباب، علوی لنگرودی سیدکاظم، زندوانیان احمد. ساختار جامع فعالیتهای فوق برنامه ویژه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :61-80

URL: http://qjfr.ir/article-1-1188-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657