نقش محیط خانواده در تبیین نشانگان درونی سازی و برونی سازی نوجوانان
|
حمید پورشریفی ، زینب خانجانی ، جلیل باباپورخیرالدین ، بهزاد شالچی  |
|
|
چکیده: (4478 مشاهده) |
نقش محیط خانواده در تبیین نشانگان درونی سازی و برونی سازی نوجوانان
دکتر حمید پورشریفی1
|
دکتر زینب خانجانی2
|
دکتر جلیل باباپورخیرالدین3
|
دکتر بهزاد شالچی4
|
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین نشانگان درونی سازی و برونی سازی نوجوانان با توجه به محیط خانواده انجام شده است. در این مطالعه، 1647 نوجوان (840 دختر و 807 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه، انتخاب شدند. نوجوانان به منظور شرکت در پژوهش به دو مقیاس محیط خانواده و فرم خودسنجی نوجوان از فرم های سن مدرسه براساس تجربه آخنباخ، پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در سطح توصیفی شاخصهای متمایل به مرکز و پراکندگی و در سطح استنباطی آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کار برده شده است. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آن است که بسیاری از متغیرهای مربوط به محیط خانواده با نشانگان درونی سازی و برونی سازی از روابطی معنادار برخوردار هستند. از ده متغیر محیط خانواده، شش متغیر با نشانگان درونی سازی و شش متغیر، با نشانگان برونی سازی در ارتباطاند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه در این پژوهش نشان می دهد که جنسیت هر دو نشانگان درونی و برونی سازی را پیش بینی کرده و بیشتر مؤلفه های محیط خانواده به خوبی نشانگان درونی سازی و برونی سازی را تبیین می کنند.
کلید واژگان: نوجوان، نشانگان درونی سازی، نشانگان برونی سازی، محیط خانواده، جنسیت
________________________________________
تاریخ دریافت: 9/10/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
2. استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
3.استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
4. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان behzadshalchi@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: نوجوان، نشانگان درونی سازی، نشانگان برونی سازی، محیط خانواده، جنسیت |
|
متن کامل [PDF 562 kb]
(2158 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/9 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|