بررسی تأثیر آموزش راهبردهای مقابلهای در کاهش میزان اضطراب مادران کودکان با طیف اتیسم
|
مهرناز آزاد یکتا |
|
|
چکیده: (4594 مشاهده) |
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای مقابلهای در کاهش میزان اضطراب مادران کودکان با طیف اتیسم
دکتر مهرناز آزاد یکتا1
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای کارآمد در کاهش میزان اضطراب مادران کودکان با طیف اتیسم انجام گرفته است.این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری کلیۀ مادران دانشآموزان اتیسم را شامل میشود که در طی یک دورۀ ششماهه، جهت دریافت خدمات روانشناختی و شرکت فرزندشان درکلاسهای بازیدرمانی به کلینیک روانشناسی مراجعه کردهاند. نمونهگیری به روش نمونه در دسترس انجام یافت و20نفر از مادران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور برابر(10 نفر) قرار گرفتند. برای اندازهگیری میزان اضطراب از آزمون کتل استفاده شد.آزمودنیهای گروه آزمایش 10جلسه تحت آموزش راهبردهای مقابلهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. دادههای بهدستآمده با روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که علائم اضطراب در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته (001/0 p<)، اما پس از یک دورۀ 4 ماهه، مجدداً میزان اضطراب در گروه آزمایش به خط پایه نزدیک شده است.
کلیدواژگان: راهبردهای مقابلهای، اضطراب، کودکان اتیسم
____________________________________
تاریخ دریافت: 3/5/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهرm.azadyekta@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: راهبردهای مقابلهای، اضطراب، کودکان اتیسم |
|
متن کامل [PDF 516 kb]
(1953 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/3/3 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|