دوره نوجوانی با تغییرات گوناگون جسمی، روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی همراه است و سازگاری نوجوانان میتواند تحتتأثیر این تحولات گسترده قرار بگیرد. به نظر میرسد که متغیرهایی همچون بهزیستی روانشناختی و دلبستگی به خدا میتوانند به نوجوانان در سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی کمک کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای بهزیستی روانشناختی در رابطه میان دلبستگی به خدا و سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در نوجوانان دختر بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. از این جامعه آماری با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 222 دانشآموز برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دلبستگی به خدا (غباریبناب و حدادیکوهسار، 1390)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر با نرمافزار SPSS نسخه 19 و نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دلبستگی به خدا و بهزیستی روانشناختی نوجوانان رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/05>P). همچنین نتایج مطالعه نشان داد که دلبستگی به خدا با سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی نوجوانان رابطه مثبت معنادار دارد و بهزیستی روانشناختی در این میان دارای نقش واسطهای است (0/05>P). با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان با تقویت بعد معنوی و دلبستگی به خدا به بالا بردن سطح بهزیستی روانشناختی نوجوانان و همچنین سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی آنها کمک کرد.
Zare’ Mirakabad A, Jafari T. The Mediating Role of Psychological Well-Being in the Relationship between Attachment to God and Emotional, Social and Educational Adjustment in Female Adolescents. QJFR 2022; 19 (3) :113-128 URL: http://qjfr.ir/article-1-1044-fa.html
زارع میرک آباد اعظم، جعفری طیبه. نقش واسطه ای بهزیستی روانی در رابطۀ میان دلبستگی به خدا و سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی نوجوانان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :113-128