[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ
لیلا اکرمی ، مختار ملک پور
چکیده:   (780 مشاهده)
دوره بلوغ برای نوجوانان و والدین حائز اهمیت است و علاوه بر تغییرات جسمانی با تغییرات روان­‌شناختی و اجتماعی نیز همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران نوجوان در دوره بلوغ انجام شده است. پژوهش حاضر نیمه‌­آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پسران 16-12 سال را شامل می‌­شد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس عادی دولتی در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله ای 30 پسر نوجوان انتخاب شدند و به­‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌­ها، مادران آزمودنیها به سؤالات پرسشنامه­‌های سیستم ارزیابی رفتار کودکان رینولدز و کمفاس (۲۰۱۵) و سیستم بهبود مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(۲۰۰۸) پاسخ دادند. برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات اولیه تنظیم شد. جلسات برای مادران و نوجوانان در گروه آزمایش در 30 جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته­‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزشی بر پرخاشگری (0/008>p)، گوشه­‌گیری (0/016>p)، افسردگی (0/016>p)، مشکلات رفتاری (0/013>p)، ارتباط (0/001>p)، همکاری (0/001>p)، درون­‌گرایی، برون­ گرایی(0/001>p)، مسئولیت‌­پذیری، خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی (0/001>p) تأثیر معنادار داشته است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که باتوجه به تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، آموزش دادن مادران و نوجوانان می­‌تواند نقشی مهم در حل مشکلات رفتاری و اجتماعی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: بلوغ، مشکلات رفتاری، مهارتهای اجتماعی
متن کامل [PDF 589 kb]   (958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1399/3/30 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akrami L, Malekpour, Ph.D. M. The Effectiveness of a Group Training Program Based on Social Skills and Behavior Management in Reducing the Social and Behavioral Problems of Boys Going through Puberty. QJFR 2022; 19 (3) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-1025-fa.html

اکرمی لیلا، ملک پور مختار. بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-1025-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645