دوره بلوغ برای نوجوانان و والدین حائز اهمیت است و علاوه بر تغییرات جسمانی با تغییرات روانشناختی و اجتماعی نیز همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران نوجوان در دوره بلوغ انجام شده است. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پسران 16-12 سال را شامل میشد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس عادی دولتی در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای 30 پسر نوجوان انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها، مادران آزمودنیها به سؤالات پرسشنامههای سیستم ارزیابی رفتار کودکان رینولدز و کمفاس (۲۰۱۵) و سیستم بهبود مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(۲۰۰۸) پاسخ دادند. برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات اولیه تنظیم شد. جلسات برای مادران و نوجوانان در گروه آزمایش در 30 جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزشی بر پرخاشگری (0/008>p)، گوشهگیری (0/016>p)، افسردگی (0/016>p)، مشکلات رفتاری (0/013>p)، ارتباط (0/001>p)، همکاری (0/001>p)، درونگرایی، برون گرایی(0/001>p)، مسئولیتپذیری، خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی (0/001>p) تأثیر معنادار داشته است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که باتوجه به تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، آموزش دادن مادران و نوجوانان میتواند نقشی مهم در حل مشکلات رفتاری و اجتماعی داشته باشد.
Akrami L, Malekpour, Ph.D. M. The Effectiveness of a Group Training Program Based on Social Skills and Behavior Management in Reducing the Social and Behavioral Problems of Boys Going through Puberty. QJFR 2022; 19 (3) :7-26 URL: http://qjfr.ir/article-1-1025-fa.html
اکرمی لیلا، ملک پور مختار. بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :7-26