هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانههای اختلالات برونیسازیشده کودکان است. روش پژوهش شبهآزمایشی است و از طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مادران کودکان 6 تا 8 ساله شهر تبریز بود که در پاییز و زمستان سال 1396به مرکز مشاوره تخصصی کودک ندای امید مراجعه کرده و از طریق سیاهه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین، کودکان آنها دارای نشانگان برونیسازی شده تشخیصگذاری شده بودند. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود که 24 مادر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت هشت جلسه دو ساعته، تحت آموزش فرزندپروری قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) و با نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج بهدست آمده نشان داد که در مرحله پسآزمون، میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیشآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (72/732=F و 0.05>P). همچنین نتایج نشان داد در مرحله پیگیری میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیشآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (43/895=F و 0.05>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در پژوهش حاضر میتوان از روش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، برای کاهش نشانههای اختلالات برونیسازیشده کودکان بهره جست.
Hosseinalizadeh, Ph.D. M, Pishro S, Mohseni Ejyeh A R, Mahaki M. The Effectiveness of Group Parenting Training for Mothers based on Acceptance and Commitment in Reducing Symptoms of Externalizing Disorders in Children. QJFR 2022; 19 (2) :93-106 URL: http://qjfr.ir/article-1-1024-fa.html
حسینعلی زاده محمد، پیشرو صمد، محسنی اژیه علیرضا، محکی محمد. اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانه های اختلالات برونی سازی شده کودکان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (2) :93-106