طی چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر استفاده نوجوانان از اینترنت به ویژه برای برقراری ارتباط با دیگران بودهایم. این امر با تعاملات رو در رو و دیگر جنبههای زندگی روزانه تداخل پیدا کرده و نگرانیهایی را سبب شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تجارب واقعی نوجوانان دربارۀ گرایش به برقراری ارتباط با دیگران در فضای سایبری انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعۀ آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است که از میان آنها 14 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویه تحلیل دادههای پدیدار شناسی تجربی موستاکاس استفاده شده است. به طور کلی دو محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شد که عبارت اند از: 1) فضای سایبری مکانی است برای برقراری ارتباط اجتماعی آسان با دوستان و آشنایان 2) فضای سایبری مکانی است برای تجربه ارتباط با افراد ناآشنا و غریبه. با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش پیشنهاد میشود که برای پیشگیری از مسائل ناشی از استفاده نادرست از اینترنت و برقراری روابط ناسالم سایبری، مسئولان و دست اندرکاران امور آموزشی و پژوهشی به منظور فرهنگسازی در این زمینه، برنامهریزی و اقدامات مناسب انجام دهند.
Masoudifar , Ph.D. R, Shalchi, Ph.D. B, Kolahi Hamed S. Experience of Online Communication from the Perspective of Adolescents: A Qualitative Study. QJFR 2019; 16 (1) :69-82 URL: http://qjfr.ir/article-1-1003-fa.html
مسعودی فر رضا، شالچی بهزاد، کلاهی حامد صبا. تجربه روابط آنلاین از دیدگاه دختران نوجوان: مطالعه کیفی در آسیب شناسی روابط سایبری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :69-82