اثربخشی آموزش شناختی رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان
|
سیمین حسینیان ، سوگند قاسم زاده ، زهرا علوی ، مریم هاشمی بخشی |
|
|
چکیده: (4219 مشاهده) |
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان
دکتر سیمین حسینیان1
دکتر سوگند قاسم زاده2
زهرا علوی3
مریم هاشمی بخشی4
چکیده
سازگاری اجتماعی انعکاسی از تعامل فرد با دیگران، رضایت از نقشهای خود و نحوه عملکرد در نقشهاست که تحت تأثیر عوامل متعدد ازجمله خانواده قرار دارد. مادر، نخستین فردی است که روابط اجتماعی را با فرزند خود برقرار میکند. وجود مشکلات رفتاری چون پرخاشگری در مادر میتواند زمینه ساز ناسازگاری در فرزند شود. لذا هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان است. به همین منظور از میان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1392، 50 نفر با روش نمونه گیری گزینش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. دانش آموزان و مادرانشان به ترتیب پرسشنامه های سازگاری اجتماعی و پرخاشگری را در دو مرحله پیش و پس آزمون تکمیل کردند. مادران طی ده جلسه (دو روز در هفته و هر جلسه به مدت 3 ساعت) تحت برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری قرار گرفتند. داده های حاصل با روش تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج معناداری در هر دو مقیاس را نشان داد. در مجموع می توان گفت که آموزش شناختی ـ رفتاری مادران پرخاشگر منجر به کاهش پرخاشگری مادران و افزایش سازگاری اجتماعی فرزندان میشود.
کلید واژگان: آموزش شناختی ـ رفتاری، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی
___________________________
تاریخ دریافت: 15/5/93 تاریخ پذیرش: 19/11/93
1. استاد دانشگاه الزهرا(س) hosseinian@alzahra.ac.ir
2. دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3. کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی zahra_alavi27@yahoo.com
4. دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی mhb4549@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: آموزش شناختی ـ رفتاری، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 307 kb]
(1623 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/5/15 | پذیرش: 1393/11/19 | انتشار: 1395/10/18
|
|
|
|