بازنگری در عملکرد انجمنهای اولیا و مربیان از منظر والدین: (با محوریت کنترل رفتارهای نابهنجار دانش آموزان)
|
معصومه میرزائی  |
|
|
چکیده: (386 مشاهده) |
ارتباط مستمر اولیا و مربیان یکی از اصول اساسی پویایی نظام تعلیم و تربیت است. پرورش انسانهای سالم و متعادل از اهداف آموزش و پرورش است که برای تحقق بخشیدن آن هماندیشی دو نهاد خانواده و مدرسه ضروری است. پژوهش حاضر به منظور رسیدن به درک عمیق تجارب والدین از حضور فعال در نشستهای انجمن اولیا و مربیان به منظور بهبود عملکرد جلسات هماندیشی در کنترل رفتارهای نابهنجار دانشآموزان، به صورت کیفی و با تأکید بر رویکرد پدیدارشناسی(به روش کولایزی) انجام شده است. به منظور گردآوری دادهها با 20 تن از والدین مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفته است. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند از میان والدین ناحیه 3 شهر کرمانشاه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافتههای به دست آمده، بهبود عملکرد نشستهای انجمن اولیا و مربیان به منظور مدیریت رفتارهای نامتعارف دانشآموزان، در سه مضمون اصلی راهبردهای مشارکتی در طرحریزی جلسات، راهبردهای ارتقای کیفیت در تعاملات و پویایی در راهبردهای عملیاتی کنترل انحرافات دستهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که برقراری پیوندهای ارتباطی سازنده در جلسات انجمن اولیا و مربیان میتواند در بهینهسازی ظرفیتهای حمایتگری از دانشآموزان و کنترل رفتارهای نابهنجار آنان اثربخش باشد. |
|
واژههای کلیدی: دانش آموزان، رفتار نابهنجار، انجمن اولیا و مربیان، تعلیم و تربیت، مشارکت |
|
متن کامل [PDF 572 kb]
(239 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/22 | پذیرش: 1403/7/14 | انتشار: 1403/12/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|