پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش دینداری/ معنویت و مهارتهای هشیاری در لحظههای والدین در کارایی خانواده انجام شده است. مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی مبتنی بر وب بود. جامعه آماری پژوهش همه والدین دارای دانشآموز دورۀ ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آنها (192 پدر و 192 مادر) با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای دینداری/ معنویت (هابر و همکاران، 2007)، مهارتهای هشیاری در لحظهها (بائر و همکاران، 2004) و کارایی خانواده(اپستاین و همکاران، 1983) استفاده شد. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان متغیرهای دینداری/معنویت و مهارتهای هشیاری در لحظهها با کارایی بهتر خانواده رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد(0/05 >p) و متغیر دینداری/ معنویت و ابعاد آن قادر به تبیین 53 درصد و مهارتهای هشیاری در لحظهها و ابعاد آن قادر به تبیین 61 درصد از تغییرات کارایی خانواده بودند( 0/001 >P). با توجه به نتایج به دست آمده، برنامهریزی برای افزایش کارایی خانواده از طریق بهبود دینداری/ معنویت و مهارتهای هشیاری در لحظهها ضروری است و برای این منظور میتوان از کارگاههای آموزشی بهره جست.
Hajizadeh Z, Zeinali A. The Role of Religiosity/Spirituality and Mindfulness Skills of Parents in Family Functioning. QJFR 2025; 21 (4) :7-22 URL: http://qjfr.ir/article-1-2120-fa.html
حاجی زاده زهرا، زینالی علی. نقش دینداری/ معنویت و مهارتهای هشیاری در لحظه های والدین در کارایی خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :7-22