:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 82-65 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل بی‌انگیزگی تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان چهاربرج: رویکرد پدیدارشناسی
داود اکبری ، رحیم بدری گرگری
چکیده:   (601 مشاهده)
بی‌انگیزگی تحصیلی یکی از این معضلات و آسیبهای جدی کنونی نظام آموزشی کشور در تمام سطوح تحصیلی، به­‌ویژه در میان دانش‌­آموزان مقطع متوسطه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل بی‌انگیزگی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان چهاربرج است که تعداد 27 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌های استخراج‌شده از مصاحبه‌های نیمه‌­ساختاریافته با روش پدیدارشناسی و کدگذاری استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان دادند که انگیزه تحصیلی دانش‌­آموزان تحت تأثیر عوامل گوناگون مانند عوامل فردی، خانوادگی، آموزشگاهی، اجتماعی و رسانه‌های ارتباطی قرار می‌گیرد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ترکیبی از عوامل گوناگون در بی­انگیزگی تحصیلی دانش­‌آموزان مناطق روستایی مؤثر است، از این رو، ضرورت دارد که آموزش و پرورش و سایر نهادهای اثرگذار برای کاهش و تقلیل بی­‌انگیزگی تحصیلی دانش‌­آموزان با توجه به عوامل ایجادکننده بی­انگیزگی برنامه­‌ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورند.
واژه‌های کلیدی: بی‌انگیزگی تحصیلی، دانش آموزان دوره متوسطه اول، عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، رسانه‌های ارتباطی
متن کامل [PDF 487 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1401/1/29 | انتشار: 1402/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها