[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 68-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم، جایگاه و ضرورت رویکرد مدرسه‌در‌خانه در نظام آموزشی ایران: پژوهش کیفی
بهاره سلیمانی ، مجید علی‌عسگری ، علی حسینی‌خواه ، محمد عطاران
چکیده:   (1814 مشاهده)
در نظام آموزشی ایران، «مدرسه‌در‌خانه» مراحل ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد. در حال حاضر ابعاد استفاده از این رویکرد ابهامات بسیار دارد، از این رو در این مقاله، مفهوم و جایگاه مدرسه‌در‌خانه و ضرورت آن در نظام آموزشی ایران بررسی شده است. در این پژوهش موضوعات فوق طی سالهای 2018- 1976 در اسناد خارجی و 1396-1370 در آثار داخلی بررسی شده است. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، تعداد 98 پژوهش با روشی نظام‌مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته‌بندی شدند. پس از آن ترکیبی از یافته‌ها، طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده‌ها ارائه شده است. در پایان هر بخش، تجمیع یافته‌ها و نتیجه‌گیری کلی، در صورت ضرورت ارائه شده‌ است. نتایج نشان داد که آموزش‌وپرورش کودکان با نظارت مستقیم والدین و برنامه‌­های درسی منعطف از مفاهیم مهم مدرسه‌درخانه است. رشد و پیشرفت این رویکرد در خارج از کشور، به دلایل آموزشی و ارزشی قابل توجه است، اما جایگاه آن در ایران، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالی­که به‌­کارگیری و توجه به آن، به سبب نارساییهای بسیاری که در نظام آموزشی ایران وجود دارد، ضروری است. این نارساییها عبارت اند از: 1) ناکارآمدی نظام آموزش‌و‌پرورش؛ 2) نابرابری آموزشی؛ 3) نظام آموزشی متمرکز و دیوانسالار؛ 4) روشهای تدریس سنتی؛ 5) کتاب‌- محوری در برنامه درسی و 6) دوگانگی ارزشی خانه و مدرسه.
واژه‌های کلیدی: مدرسه‌درخانه، مفهوم، جایگاه، ضرورت، نظام آموزشی ایران
متن کامل [PDF 546 kb]   (925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/1 | پذیرش: 1398/8/15 | انتشار: 1400/3/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani B, Aliasgari, Ph.D. M, Hosseinikhah, Ph.D. A, Attaran, Ph.D. M. The Concept, Status and Necessity of Homeschooling in the Iranian Education System. QJFR 2021; 18 (1) :47-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-1824-fa.html

سلیمانی بهاره، علی‌عسگری مجید، حسینی‌خواه علی، عطاران محمد. مفهوم، جایگاه و ضرورت رویکرد مدرسه‌در‌خانه در نظام آموزشی ایران: پژوهش کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (1) :47-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-1824-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660