نوجوانی به منزلۀ دوره ای تحولی در فرایند رشد انسان ممکن است با آسیبهای متعدد همراه باشد. خودکنترلی در حکم توانایی فرد در کنترل رفتار و احساسات، میتواند از اهمیتی خاص در دوره نوجوانی برخوردار باشد. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نقده بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها، 351 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران(2008)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و پرسشنامه خودکنترلی تانجنی و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری در برنامه PLS3 انجام شده است. یافتهها نشاندهندۀ ارتباط مثبت و معنادار متغیر جو عاطفی خانواده با خودشناسی انسجامی و خودکنترلی در گروه نمونه بوده است. همچنین مشخص شد که خودشناسی انسجامی، در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دارای نقش میانجی است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودکنترلی دانش آموزان تا حدود زیادی به جوعاطفی خانواده و خودشناسی انسجامی همبسته است. بر اساس نتایج حاصل پیشنهاد میشود تا در مداخلات مربوط به خودکنترلی و خودشناسی در نوجوانان به جو عاطفی خانواده پرداخته شود.
Shekarchi R, Akbari, Ph.D. M, Ahmadian, Ph.D. H, Yarahmadi, Ph.D. Y. The Mediating Role of Integrative Self-Knowledge in the Relationship between Family Emotional Atmosphere and Self-Control among High School Students in Naqadeh. QJFR 2021; 17 (4) :27-42 URL: http://qjfr.ir/article-1-1705-fa.html
شکارچی رسول، اکبری مریم، احمدیان حمزه، یاراحمدی یحیی. نقش واسطه ای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانشآموزان متوسطه شهرستان نقده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :27-42