[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 42-27 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان نقده
رسول شکارچی ، مریم اکبری ، حمزه احمدیان ، یحیی یاراحمدی
چکیده:   (5024 مشاهده)
نوجوانی به منزلۀ دوره­ ای تحولی در فرایند رشد انسان ممکن است با آسیبهای متعدد همراه باشد. خودکنترلی در حکم توانایی فرد در کنترل رفتار و احساسات، می‌تواند از اهمیتی خاص در دوره نوجوانی برخوردار باشد. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌­ای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نقده بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانش‌­آموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها، 351 نفر به روش  نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها شامل مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران(2008)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل­‌برن (1964) و پرسشنامه خودکنترلی تانجنی و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش مدل معادلات ساختاری در برنامه PLS3 انجام شده است. یافته‌ها نشان­‌دهندۀ ارتباط مثبت و معنا‌دار متغیر جو عاطفی خانواده با خودشناسی انسجامی و خودکنترلی در گروه نمونه بوده است. همچنین مشخص شد که خودشناسی انسجامی، در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دارای نقش میانجی است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودکنترلی دانش آموزان تا حدود زیادی به جوعاطفی خانواده و خودشناسی انسجامی همبسته است. بر اساس نتایج حاصل پیشنهاد می‌­شود تا در مداخلات مربوط به خودکنترلی و خودشناسی در نوجوانان به جو عاطفی خانواده پرداخته شود.
واژه‌های کلیدی: خانواده، خودشناسی انسجامی، جوعاطفی، خودکنترلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 435 kb]   (5893 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shekarchi R, Akbari, Ph.D. M, Ahmadian, Ph.D. H, Yarahmadi, Ph.D. Y. The Mediating Role of Integrative Self-Knowledge in the Relationship between Family Emotional Atmosphere and Self-Control among High School Students in Naqadeh. QJFR 2021; 17 (4) :27-42
URL: http://qjfr.ir/article-1-1705-fa.html

شکارچی رسول، اکبری مریم، احمدیان حمزه، یاراحمدی یحیی. نقش واسطه ای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان نقده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :27-42

URL: http://qjfr.ir/article-1-1705-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645