این مطالعه با هدف بررسی کارکرد و نقش خانواده در شکلگیری و تداوم اعتیاد نوجوانان به شبکههای اجتماعی، با بهرهگیری از روش نظریۀ زمینهای انجام شده است. در این پژوهش ۳۹ دانشآموز (25 دختر و 14 پسر)، ۱۲ والد و 11 روانشناس، با استفاده از پرسشنامه نیمهساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند و دادهها با روش اشتراس و کوربین تحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، دانشآموزان به ۱۶ مفهوم اولیه اشاره کردند. مفاهیم مطرح شده از سوی دانشآموزان در ۴ مقوله فرعی (سبک فرزندپروری مستبدانه، غفلت و بیتوجهی، ویژگیهای شخصیت و اختلالات روانشناختی والدین، و عوامل جمعیتشناختی) طبقهبندی شدند. والدین به ۲۰ مفهوم اولیه اشاره کردند. مفاهیم مطرح شده از سوی والدین به 6 مقوله فرعی (۴ مقوله مشابه با دانشآموزان و دو مقولۀ دیگر با عنوان مرزها و نقشهای مبهم و مشکلات زناشویی) و یک مقولۀ محوری با عنوان عوامل خانوادگی تخصیص یافتند. روانشناسان به 12 مفهوم اولیه اشاره کردند که به 5 مقوله همسان با والدین و دانشآموزان طبقهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری والدین، ساختار و کارکرد خانواده (شامل هرجومرج، کاهش اقتدار والدین، ناهماهنگی و اختلافنظر والدین، متهمسازی یکدیگر، ناهماهنگی والدین در زمینۀ تربیت فرزندان، پنهانسازی، حضور کمرنگ پدر در خانواده، تکفرزندی، و امکاناترفاهی) و ویژگیهای شخصیت و اختلالات روانشناختی والدین (مانند درونگرایی، پرخاشگری، کمالگرایی، افسردگی و اضطراب) در اعتیاد نوجوانان به شبکههای اجتماعی نقش دارند، بنابراین سبک فرزندپروری، روابط اعضای خانواده با یکدیگر و نقشها و مرزها در این خانوادهها نیازمند اصلاحات اساسی است.
Torabian L, Ameri, Ph.D. F, Khosravi, Ph.D. Z, Banijamali, Ph.D. S S. An Investigation of the Role and Function of the Family in Adolescents' Addiction to Social Networks: A Qualitative Study. QJFR 2020; 17 (2) :171-189 URL: http://qjfr.ir/article-1-1505-fa.html
ترابیان لیلا، عامری فریده، خسروی زهره، بنیجمالی شکوهسادات. بررسی نقش و کارکرد خانواده در اعتیاد نوجوانان به شبکههای اجتماعی: یک مطالعۀکیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :171-189