:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 40-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت جرأت ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان
فاطمه عطایی ، عبدالجواد احمدی ، علیرضا کیامنش ، علی اکبر سیف
چکیده:   (3550 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جرأت‌­ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانش‌­آموزان پایه یازدهم شهر تهران بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همۀ دانش‌­آموزان پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. 80 دانش­‌آموز دبیرستانی به عنوان نمونه با استفاده از روش خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. ابتدا از میان پنج منطقه جغرافیایی، منطقه غرب تهران انتخاب شد، سپس از دو منطقه ۲ و ۵ ، شش مدرسه دخترانه و پسرانه (از هر منطقه ۱۲ مدرسه) به تصادف انتخاب شدند. به همۀ ۸۴۰ دختر و ۷۶۸ پسر، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و انگیزش تحصیلی عبدخدایی و همکاران (1387) داده شد. با توجه به نقطه برش پرسشنامه­‌ها، 40 دانش‌­آموز دختر و 40 دانش­‌آموز پسر با اعتیاد به اینترنت بالا و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب و در چهار گروه به تصادف جایگزین شدند. گروههای آزمایش، طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای جرأت­‌ورزی قرار گرفتند، در حالی‌­که گروههای کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک­‌متغیری نشان داد که آموزش مهارت جرأت­‌ورزی در افزایش انگیزش تحصیلی در دانش‌­آموزان و کاهش اعتیاد به اینترنت تأثیرگذار است. با توجه به سودمندی آموزش جرأت­‌ورزی از آن می­‌توان به عنوان یک روش کارآمد و مؤثر در  مدارس سود جست.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی، مهارتهای جرأت‌ورزی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1396 kb]   (3621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1399/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها