ورود و گسترش انواع رسانههای نوین در میان خانوادههای ایرانی، این نهاد اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان و نوجوان شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانههای نوین در کنشهای خانوادگی دانشآموزان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوۀ اجرا، همبستگی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان آذربایجانشرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادهاند. حجم نمونه پژوهش 627 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب توأم با نمونهگیری تصادفی ساده و سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محققساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میان میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای با کنشهای خانوادگی دانشآموزان همبستگی معنادار معکوس وجود دارد. این بدین معناست که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای، کنشهای خانوادگی دانشآموزان تضعیف میشود. علاوه بر این، متغیرهای میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای توانستهاند 15/7 درصد از واریانس یا تغییرات کنشهای خانوادگی دانشآموزان را تبیین کنند. افزایش سواد رسانهای و آموزش استفاده بهینه از رسانههای نوین از سوی دانشآموزان از راهکارهایی هستند که زمینه را برای کاهش تأثیرات منفی رسانههای نوین فراهم میسازند.
Koohi K, Abdi M M. The Impact of New Media Technologies on Students’ Communication Patterns and Functioning in the Household (A Case Study: High School Students in East Azerbaijan Province). QJFR 2023; 20 (2) :25-40 URL: http://qjfr.ir/article-1-2109-fa.html
کوهی کمال، عبدی محمدمصطفی. مطالعه نقش رسانههای نوین در کنشهای خانوادگی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان دوره متوسطه استان آذربایجانشرقی). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (2) :25-40