ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری آموزشی بر پایه تئوری انتخاب گلاسر
|
سمیه آزاد، دکتر مهناز اخوان تفتی، دکتر مریم محسن پور |
|
|
چکیده: (499 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی آزمایی پرسشنامهای بهمنظور سنجش سبک فرزندپروری آموزشی والدین بر پایۀ تئوری انتخاب گلاسر انجام شده است. روش پژوهش کمّی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ والدین دانشآموزان 7 تا 18 سال منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1397 بود و نمونه آماری این پژوهش 360 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا با مطالعه منابع مرتبط با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر(1998)، عاملهای سبکهای فرزندپروری برپایه این تئوری استخراج شدند، سپس 87 گویه قابلمشاهده و اندازهگیری برای این عاملها تعریف شدند. پس از بررسی روایی صوری و روایی محتوایی لاوشه، گویههای نامناسب حذف شدند. در نهایت 46 گویه باقی ماند که وارد بخش روایی سازه شد. در این بخش پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 40 گویه برای ابزار سنجش سبکهای یادشده باقی ماند. این پرسشنامه دارای دو خردهمقیاس سبک سازنده و سبک مخرب است که 21 گویه ابتدایی سبک سازنده و 19 گویه بعد سبک مخرب فرزندپروری را میسنجد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است (سبک سازنده 0/89، سبک مخرب 0/87 و پایایی کل 0/81). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری سازنده مبتنی بر تئوری انتخاب گلاسر در مقایسه با سبک مخرب میتواند الگوی آموزشی مناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد. |
|
واژههای کلیدی: سبک فرزندپروری، تئوری انتخاب، روایی آزمایی پرسشنامه |
|
متن کامل [PDF 1034 kb]
(144 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/20 | پذیرش: 1398/5/13 | انتشار: 1399/6/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|