پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی آزمایی پرسشنامهای بهمنظور سنجش سبک فرزندپروری آموزشی والدین بر پایۀ تئوری انتخاب گلاسر انجام شده است. روش پژوهش کمّی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ والدین دانشآموزان 7 تا 18 سال منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1397 بود و نمونه آماری این پژوهش 360 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا با مطالعه منابع مرتبط با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر(1998)، عاملهای سبکهای فرزندپروری برپایه این تئوری استخراج شدند، سپس 87 گویه قابلمشاهده و اندازهگیری برای این عاملها تعریف شدند. پس از بررسی روایی صوری و روایی محتوایی لاوشه، گویههای نامناسب حذف شدند. در نهایت 46 گویه باقی ماند که وارد بخش روایی سازه شد. در این بخش پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 40 گویه برای ابزار سنجش سبکهای یادشده باقی ماند. این پرسشنامه دارای دو خردهمقیاس سبک سازنده و سبک مخرب است که 21 گویه ابتدایی سبک سازنده و 19 گویه بعد سبک مخرب فرزندپروری را میسنجد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است (سبک سازنده 0/89، سبک مخرب 0/87 و پایایی کل 0/81). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری سازنده مبتنی بر تئوری انتخاب گلاسر در مقایسه با سبک مخرب میتواند الگوی آموزشی مناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد.
Azad S, Akhavan Tafti, Ph.D. M, Mohsenpour, Ph.D. M. Development and Validation of a Parenting Styles Scale based on Glasser's Choice Theory. QJFR 2020; 17 (2) :119-146 URL: http://qjfr.ir/article-1-1503-fa.html
آزاد سمیه، اخوان تفتی مهناز، محسن پور مریم. ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری آموزشی بر پایه تئوری انتخاب گلاسر . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :119-146