بررسی نقش واسطه ای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تاب آوری و شادکامی در دانش آموزان
|
دکتر حسین سوری، دکتر کورش امرایی، قباد ناصری نیا، امین مرادنژاد |
|
|
چکیده: (658 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطهای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تابآوری با شادکامی بوده است. روش پژوهش غیرآزمایشی و طرح آن از نوع همبستگی (پیشبین) است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه دوم (سال دوم، سوم و پیشدانشگاهی یا همان سال چهارم) با میانگین سنی 16 سال شهر بروجرد در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 320 نفر از این جامعه برای نمونه کفایت میکند، اما با توجه به ریزش و برای کفایت بهتر 380 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و همچنین پرسشنامه شادکامی آکسفورد (2002) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل (Lisrel 8.8) استفاده شد. با توجه به نتایج و بر اساس شاخصهای موجود (NFI، CFI، AGFI، GFI، RMSEA) میتوان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و جو عاطفی خانواده میتواند میانجی روابط تابآوری با شادکامی باشد. با توجه به یافتههای پژوهش جوعاطفی خانواده در رابطۀ میان تابآوری و شادکامی دانشآموزان به مثابه واسطه عمل میکند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تابآوری افزایش جوعاطفی مثبت خانواده را در پی دارد و جوعاطفی خانواده نیز زمینۀ لازم را برای برخوردار شدن از سطوح بالاتر شادکامی فراهم میآورد. نتیجه کلی پژوهش اینکه تابآوری بر جوعاطفی و جوعاطفی نیز بر شادکامی تأثیرگذار است. |
|
واژههای کلیدی: جوعاطفی خانواده، تابآوری، شادکامی، دانشآموز |
|
متن کامل [PDF 1482 kb]
(175 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/26 | پذیرش: 1397/10/7 | انتشار: 1399/6/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|